Mnogość portali społecznościowych pozwala marce na dotarcie do większej liczby odbiorców w bardzo krótkim czasie. W niektórych mediach lepiej sprawdzają się treści wizualne (Instagram, Snapchat czy YouTube) w innych natomiast bardziej efektywne są komunikaty tekstowe (Twitter). Jak zatem zachować spójność marki w kanałach społecznościowych, tak aby firma była rozpoznawalna w każdym z nich?
Zdefiniowanie formy przekazu marki
Najważniejszym zadaniem, stojącym przed osobami prowadzącymi profile firmowe w mediach społecznościowych jest określenie tego, co reprezentuje nasza marka. Konieczne jest ustalenie, w jaki sposób firma komunikować będzie się z fanami w kanałach social media – czy ton postów będzie utrzymany w lekkim, humorystycznym stylu, czy też może będą one spokojne i profesjonalne.
Określenie sposobu komunikowania powinno odbyć się długo przed rozpoczęciem działań na portalach społecznościowych. Dzięki temu o wiele łatwiejsze będzie tworzenie tekstów oraz innych treści na wszystkie kanały komunikacji i będą one spójne. Oprócz tego zapobiec to może sytuacji, kiedy marka będzie chciała tworzyć przekazy nawiązujące do aktualnych trendów w sieci (np. popularnych memów lub wydarzeń z życia publicznego), które zupełnie nie odpowiadają jej wizerunkowi.
Zachowanie spójnego wyglądu
Zdecydowana większość portali społecznościowych pozwala na modyfikowanie wyglądu swojego profilu firmowego. Warto z tej możliwości skorzystać i wypracować jeden wizerunek marki, który powielany będzie we wszystkich kanałach komunikacji w internecie.
Tyczy się to w szczególności zdjęć profilowych, bannerów (obrazów w tle), formatu filmów, kolorystyki, elementów dźwiękowych i innych. Dzięki temu użytkownicy wytworzą w swojej świadomości wizerunek marki i bardzo szybko będą mogli rozpoznać firmę, niezależnie od tego, na jakim portalu społecznościowym się z nią spotkają.
Najlepiej zobaczyć, jaką spójność wizerunkową w mediach społecznościowych osiągnęły światowe marki – np. Coca-Cola. Jej wygląd jest bardzo podobny zarówno na Facebooku:
Na Instagramie:
Na Twitterze:
Oraz na YouTubie:
Określenie i poznanie swojej grupy docelowej
Sprecyzowanie, kto będzie odbiorcami przekazów marki w mediach społecznościowych jest nie tylko ważne z punktu widzenia kierowanych do nich reklam. Również pozostałe komunikaty powinny być tworzone z uwzględnieniem tego, kto będzie ich głównym adresatem. Innych treści oczekują ludzie młodzi, nastawieni na rozrywkę, a innych osoby starsze.
Nie oznacza to, że w przypadku każdego medium społecznościowego powinno się kierować inne komunikaty. Ważniejsze jest, aby dowiedzieć się, kto najchętniej korzysta z danego portalu i w jaki sposób angażuje się w publikowane tam treści. Jest to trudne zadanie, jednak wykonane prawidłowo pozwoli na dostarczanie komunikatów dopasowanych do konkretnego odbiorcy, a jednocześnie wizerunek marki we wszystkich mediach społecznościowy pozostanie spójny.
Korzystanie z narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi
Narzędzia, które mają za zadanie kierowanie wszystkimi działaniami w mediach społecznościowych z jednego miejsca, są sporym ułatwieniem dla osób zarządzających profilami firmowymi w kanałach social media.
Poza ułatwieniem pracy, jest to także sposób na wdrożenie jednej, spójnej strategii we wszystkich mediach społecznościowych, w których obecna jest dana marka. Rozbieżności w wizerunku firmy w social media często mogą wynikać z faktu, że każda platforma społecznościowa zarządzana jest przez inną osobę. Narzędzia do zarządzania działaniami równocześnie na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy YouTube – takie jak np. Hootsuite – pozwalają na scentralizowanie pracy, planowanie treści i ich analizę w jednym miejscu.
Trudno dogodzić każdemu a każdy portal ma swoich fanów i swój styl