Istnieje kilka sposobów na generowanie ruchu na stronę internetową, jednak najpopularniejsze metody to pozycjonowanie oraz pozyskiwanie ruchu z mediów społecznościowych. Niestety wiele osób nie ma dostatecznie dużo czasu lub budżetu, aby korzystać z obu tych rozwiązań jednocześnie. Co jest zatem lepszym źródłem ruchu na stronę – pozycjonowanie czy social media?
Pozycjonowanie
Działania pozycjonerskie, poza tym, że mają za zadanie wygenerować większy ruch na stronę, mogą także przyczynić się do zwiększenia świadomości na temat marki wśród użytkowników wyszukiwarki – pod warunkiem jednak, że odnośnik do witryny znajdzie się odpowiednio wysoko w rezultatach.
Niejako „efektem ubocznym” i zaletą pozycjonowania jest strona przyjazna zarówno dla wyszukiwarek, jak i dla użytkowników. Jakość witryny, jej czytelność i użyteczność są ważne z punktu widzenia SEO, a jej optymalizacja przynosi korzyści także dla potencjalnych klientów oraz osób ją odwiedzających.
Wyniki wyszukiwania pozwalają także na dokładne kierowanie na podstrony czy landing page, które chcemy by potencjalni klienci odwiedzili. Dodatkowo ruch z wyszukiwarki jest też o wiele bardziej wartościowy, ponieważ na stronę trafiają wyłącznie te osoby, które zainteresowane są danym produktem czy usługą (wpisując zapytanie w Google).
Pozycjonowanie ma jednak jedną, poważną wadę – Google stale zmienia algorytmy. Firma dokonuje modyfikacji bardzo często, a oprócz tego nie informuje oficjalnie o tym fakcie. Z tego powodu strona, która jednego dnia znajduje się na pierwszej, albo na jednej z pierwszych pozycji w wyszukiwarce, na drugi dzień może spaść na sam dół rezultatów w Google.
Takie sytuacje trudno przewidzieć, dlatego pozycjonowanie to trudna sztuka i wymaga ciągłego monitorowania wszelkich wzmianek o nawet najdrobniejszych modyfikacjach, które mogło dokonać Google. Jednak jej opanowanie daje możliwość naprawdę efektywnego generowania ruchu na stronę internetową.
Social Media
Media społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter, Instagram czy YouTube są również bardzo chętnie wykorzystywane do przyciągania nowych osób na witrynę. Podobnie jak pozycjonowanie, kanały społecznościowe oprócz generowania ruchu na stronę, oferują także szereg innych korzyści. Działania prowadzone w social media pozwalają między innymi na:
- budowanie wizerunku marki;
- zwiększanie lojalności oraz zaufania do firmy;
- generowanie zaangażowania wśród fanów;
- zarządzanie obsługą klienta z poziomu platformy społecznościowej.
Inną zaletą mediów społecznościowych jest to, że korzystając z nich w celu pozyskiwania ruchu na stronę mamy większą kontrolę nad efektywnością tych działań. W każdej chwili można modyfikować kampanię promocyjną, sprawdzać co działa lepiej, a co przynosi mniejsze efekty i wypracować idealną strategię.
W przeciwieństwie do pozycjonowania, portale społecznościowe nie zmieniają swoich zasad oraz algorytmów na tyle często, by konieczne było rozpoczynanie działań marketingowych od samego początku.
Wadą social media, w kontekście pozyskiwania ruchu na stronę jest fakt, że zbudowanie odpowiednio dużej grupy odbiorców i opracowanie skutecznej strategii zajmuje sporo czasu. Podobnie jest w przypadku pozycjonowania, które przynosi efekty nawet po jeszcze dłuższym czasie i wymaga ogromu pracy oraz umiejętności.
Na portalach społecznościowych jest także bardzo duża konkurencja, a różne profile firmowe bardzo często nie tylko mają podobną grupę odbiorców, ale także udostępniają w social media podobne treści. Wyróżnienie się jest zatem rzeczą trudną i potrzeba wiele pracy, aby pozyskać dobrej jakości ruch na stronę internetową.
Pozycjonowanie czy social media w pozyskiwaniu ruchu na stronę – co wybrać?
Pisaliśmy wcześniej porównanie linków sponsorowanych oraz pozycjonowania, w kontekście reklamy w sieci – artykuł jest dostępny w tym miejscu. Tak jak w przypadku tamtego tekstu, tym razem odpowiedź jest podobna – warto stosować zarówno działania SEO jak i wykorzystywać social media w pozyskiwaniu ruchu na stronę.
Istnieje jednak lekka przewaga mediów społecznościowych, ponieważ oprócz generowania ruchu, przynoszą one także inne korzyści, o których wspomnieliśmy wcześniej.
Aby poznać ostateczną odpowiedź, która metoda pozyskiwania ruchu na stronę jest lepsza – pozycjonowanie czy social media – warto najpierw przeanalizować, jakie jest obecnie źródło odwiedzin na witrynie i jaka jest jego jakość. Trzeba upewnić się, czy osoby, które trafiają na stronę, nie znalazły się tam przypadkiem – a więc analizować bounce rate (wskaźnik odrzuceń – o którym więcej piszemy tutaj) lub czas, jaki dana osoba spędziła przeglądając treści.
Niezależnie od tego, którą metodę wybierzemy – pozycjonowanie czy social media – trzeba pamiętać, że pozyskanie ruchu na stronie to tylko początek – ważne jest, aby odpowiednio pokierować tym ruchem i skłonić go do zakupu, pozostawienia adresu e-mail, pobrania poradnika, lub dokonania innej czynności, na której nam zależy.
Najlepiej jak korzysta się z obu źródeł reklamy. I SEO i socialmedia. Często jest tak że użytkownik znajdzie firmę w Google a potem jak zobaczy ja ponownie w socialmedia to dokonuje zakupu produktu lub uslugi.
Ciekawy artykuł ,czyli Twoim zdaniem ruch z SEO jest wartościowszy?
Kamil, przede wszystkim – dziękujemy za komentarz! A jeśli chodzi o Twoje pytanie: każdy z opisanych sposobów pozyskiwania ruchu na stronę ma swoje zalety oraz wady i wybór najlepszej metody zależy od kilku czynników, które przedstawiliśmy w artykule. Najważniejsze to analiza tego, jakie jest aktualne źródło ruchu na stronę. Posiadając tę wiedzę będziemy mogli dowiedzieć się, skąd obecnie najczęściej trafiają do nas użytkownicy i w taki sposób pozyskiwania ruchu zainwestować 🙂
Uważam, że obydwie formy marketingu internetowego – zarówno pozycjonowanie jak i social media są bardzo trudne. Być może social media są bardziej przystępne, bo pozycjonowanie wymaga jednak wiedzy technicznej, często trudniej do opanowania. Jednakże ani tu, ani tu nie osiągnie się przyrostu ruchu bez odpowiednich działań. Niestety wiele osób swoje działania w sm opiera tylko na dodawaniu postów, a to nie wystarczy. Obydwie metody się uzupełniają, ale warto podkreślić, że aby przyniosły efekty, muszą być profesjonalnie prowadzone.
SM może dać o wiele lepsze rezultaty zarówno pod kątem ruchu jak i sprzedażowym. Kwestia branży oraz tego w jaki sposób użytkownicy szukają usług/produktów, każda branża ma swoją specyfikę.