W jednym z poprzednich artykułów przybliżyliśmy pojęcie wpisów niepublikowanych na Facebooku. Dark posty stanowiły formę reklamy na portalu społecznościowym, widoczną dla wybranej grupy odbiorczej, ale jednocześnie niepublikowane na samym fanpage’u. Co zmienia Facebook i jak może to wpłynąć na reklamodawców?

 

Dlaczego warto było korzystać z Dark Postów?

Na początku warto wspomnieć kilka słów o tym, co oferowały niepublikowane posty na Facebooku.

  • tworzenie kilku osobnych komunikatów reklamowych, skierowanych do różnych grup odbiorców, widocznych tylko dla nich;
  • reklama w formacie dark post mogła stanowić osobny i odmienny wpis, różniący się tematyką od pozostałych publikowanych na fanpage’u treści;
  • niepublikowane wpisy mogły też ukryć naszą strategię reklamową przed konkurencją;
  • po zakończeniu promocji wpis reklamowy mógł być ostatecznie opublikowany na fanpage’u, zachowując przy tym wszystkie otrzymane komentarze, reakcje czy udostępnienia, a dodatkowo post może być także uzupełniony o przycisk CTA.

 

Przejrzystość reklam na Facebooku

W swoim oświadczeniu portal społecznościowy informuje, że w ciągu najbliższego miesiąca na fanpage’ach dostępny będzie przycisk „Zobacz reklamy”, którego kliknięcie pozwoli użytkownikom zobaczyć wszystkie treści sponsorowane opublikowane przez daną stronę – niezależnie od tego, czy osoby te znajdują się w grupie odbiorczej tych materiałów.

Dlaczego Facebook zdecydował się na taki krok? Decyzja tłumaczona jest chęcią sprawienia, by kwestia reklam na portalu społecznościowym była bardziej transparentna – szczególnie w przypadku reklam politycznych. Dlatego też na początku Facebook planuje wprowadzić funkcje podglądu wszystkich aktywnych i opublikowanych przez fanpage treści sponsorowanych w jednym kraju (Kanadzie). Następnie – przed wyborami – w Stanach Zjednoczonych.

 

Ułatwienie i problem dla reklamodawców

Pomijając kwestię przejrzystości reklam, planowana przez Facebooka zmiana wpłynie również na dotychczasową pracę osób, które zajmują się tworzeniem własnych reklam, jak i analizowaniem tych publikowanych przez konkurencję.

Ułatwieniem może być fakt, że wraz z możliwością podejrzenia wszystkich stworzonych przez pozostałe firmy reklam łatwiejsze będzie „zainspirowanie” ich (być może skuteczniejszą) strategią.

Obecnie możliwe jest bowiem tworzenie różnych wariantów reklam, skierowanych do różnych grup odbiorczych, przy czym komunikaty te nie są widoczne dla pozostałych. W momencie gdy Dark Posty na Facebooku przestaną być dostępne, taka taktyka również przestanie być stosowana, co oznacza, że ukrycie przed konkurencją swojej strategii reklamowej będzie niemożliwe.

Tak jak wspomniano – na początku podgląd wszystkich reklam z fanpage’y dostępny będzie jedynie w Kanadzie, następnie w Stanach Zjednoczonych i na końcu globalnie. Funkcji tej można spodziewać się pod koniec roku.

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *