W obecnych czasach nie wystarczy jedynie reklamować swojej firmy czy jej usług. Przy dużej konkurencji na tym polu ważny jest także sposób promowania się. Które działania marketingowe są lepsze – reklama natywna czy reklama displayowa, tradycyjna? Przedstawiamy podstawowe różnice pomiędzy nimi oraz wady i zalety oby rozwiązań.
Reklama displayowa
Inaczej jest ona nazywana reklamą tradycyjną. Są to wszystkie elementy na stronie internetowej, które wyraźnie oddzielone są od pozostałych treści. Tak zwane bannery zawierają napis „Reklama” i przybierają różną formę – treści tekstowe, graficzne, animowane lub filmy.
Z takim typem promocji użytkownicy internetu spotykają się od niemal samego początku jego istnienia. Czy reklama displayowa jest nadal skuteczna? Okazuje się, że nie do końca.
Reklamy displayowe pozwalają na szybką promocję swojej firmy lub produktów w miejscach, gdzie internauci przebywają najchętniej – np. na popularnych portalach. Z tego powodu są one bardzo chętnie wykorzystywane, a internet jest nimi przesycony. Użytkownicy nie są z tego powodu zadowoleni, zatem sposoby na blokowanie takich reklam są wśród internautów niezwykle popularne. Z tak zwanych adblocków korzysta niemal 200 milionów użytkowników, przy czym najchętniej reklamy blokowane są w naszym kraju – programów takich używa ponad 40% internautów.
Przesyt reklamami graficznymi powoduje także inne zjawisko – ich popularność i spora konkurencja sprawia, że właściciele portali internetowych stale podnoszą stawki za możliwość zamieszczenia takiej treści reklamowej na ich stronie. Nawet jeśli dana firma wykupi widoczne miejsce w popularnej witrynie to istnieje spora szansa, że bannery takie zostaną albo przez użytkowników zablokowane, albo zwyczajnie zignorowane.
Czy istnieje zatem alternatywa dla reklam displayowych w internecie?
Reklama natywna
Rozwiązaniem problemów, z jakimi borykają się osoby promujące swój biznes w sieci za pomocą reklam graficznych jest właśnie reklama natywna. Co to takiego?
Głównym założeniem reklamy natywnej jest to, by jak najmniej wyróżniała się ona spośród innych treści zamieszczanych na stronie. Dlatego też popularną formą natywnej promocji są np. wpisy sponsorowane. Przykładem może być wpis na blogu sklepu, który sprzedaje buty, na temat pielęgnacji obuwia napisany przez firmę, która zajmuje się produkcją takich środków.
Użytkownicy, którzy trafią na taką treść, z pewnością zauważą, że dotyczy on jednej marki i tylko ją opisuje, jednak fakt, że wpis taki nie obiega od tematyki bloga sprawia, że tego typu reklama nie jest nachalna, ale także oferuje wiedzę oraz przydatne dla czytelnika informacje. Właściciele stron jednak zazwyczaj informują czytelników, że dany wpis jest reklamą, zamieszczając w widocznym miejscu stosowny napis lub grafikę.
Reklama natywna, podobnie jak reklama displayowa może występować w różnych wariantach – mogą to być nie tylko wspomniane wpisy sponsorowane, ale także filmy, w których autor testuje otrzymany od producenta przedmiot. Sponsorowane treści wideo na YouTube są także od niedawna odpowiednio oznaczone.
Jakie są zalety tego typu reklam? Przede wszystkim nie mogą być one zablokowane. Po drugie są skuteczniejsze, ponieważ użytkownicy rzadziej je pomijają i traktują je jako naturalny element witryny. W przypadku reklamy graficznej ograniczeniem jest rozmiar banneru – wpis lub film sponsorowany takich ograniczeń nie posiada i może o wiele bardziej szczegółowo przedstawić promowany produkt czy usługę.
Pamiętać również należy, że choć reklama natywna wydaje się ciekawą alternatywą dla reklam bannerowych, to jednak w niektórych przypadkach może ona przynieść zupełnie odwrotne efekty. Czytelnicy witryny lub widzowie danego kanału na YouTube mogą poczuć się oszukani, kiedy spotkają się z treścią, która z początku wydawać się może neutralnym wpisem lub filmem, a na końcu okaże się reklamą.
Dlatego ważne jest nie tylko wyraźne poinformowanie, że użytkownicy mają do czynienia z treścią sponsorowaną, ale także w odpowiedni sposób dopasować ją do tematyki portalu lub kanału.