Facebook stale udostępnia reklamodawcom nowe sposoby na adresowanie reklam do użytkowników swojego portalu. Jedną z metod jest tworzenie niestandardowych grup odbiorców, dzięki którym można zebrać listę osób, które np. dokonały konkretnych działań na fanpage’u, bądź odwiedziły stronę sklepu lub firmy. W fazie testów udostępniony został kolejny sposób na targetowanie reklam na Facebooku, poprzez utworzenie niestandardowej listy osób, które odwiedziły fizyczną lokalizację sklepu bądź przedsiębiorstwa.
Targetowanie reklam na Facebooku – niestandardowa lista odbiorców
Tworzenie listy odbiorców reklam na portalu społecznościowym odbywa się w procesie kreowania komunikatu reklamowego. W jednym z etapów reklamodawca ma możliwość wyboru grupy odbiorców poprzez stworzenie niestandardowej listy. Od niedawna część użytkowników ma okazję skorzystać z nowej opcji tworzenia listy, zawierającej osoby, które w przeszłości odwiedziły fizyczną lokalizację sklepu.
Na poniższym zrzucie ekranu nowa opcja tworzenia niestandardowej grupy odbiorców reklam widoczna jest na ostatniej pozycji i nazwana jest „Store Visits” (wizyty w sklepie).
Źródło: Twitter
Chociaż obecnie opcja ta nie jest dostępna dla wszystkich, to założyć można, iż lista ta będzie generowana na podstawie lokalizacji użytkowników w konkretnych miejscach.
Funkcja tworzenia niestandardowej listy odbiorców na podstawie ich wizyty w danej lokalizacji pozwoli na targetowanie reklam na Facebooku do osób, które poprzez wizytę w sklepie wyraziły zainteresowanie oferowanymi przez niego produktami. Dzięki temu można będzie poinformować te osoby o nowościach w ofercie bądź atrakcyjnych promocjach.
Można sobie również wyobrazić sytuację, w które komunikaty reklamowe są wysyłane do stałych klientów, często odwiedzających fizyczną lokalizację sklepu. Tym sposobem nagrodzić można takie osoby np. dodatkowym rabatem. Z drugiej strony nowy sposób na targetowanie reklam na Facebooku pozwoli zachęcić do zakupu klientów, którzy często odwiedzali lokalizację sklepu, ale mimo to ostatecznie nie dokonali żadnego zakupu.
Efektywna reklama w internecie
O tym jak skuteczne jest tworzenie szczegółowych grup odbiorców reklam pisaliśmy już wcześniej w tekście poświęconym temu, jakie są najczęstsze błędy w reklamie internetowej. Kierowanie komunikatów promocyjnych do wszystkich jest działaniem tylko z pozoru pozwalającym na zyskanie większego zasięgu.
Mając na uwadze fakt, że firmy muszą płacić za każde kliknięcie lub wyświetlenie reklamy, adresowanie ich do osób, które nie są zainteresowane ofertą bardzo szybko zmniejszy budżet przeznaczony na promocję, a tym samym wygeneruje bardzo niski wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROI). O wiele lepszym wyjściem jest zatem stworzenie grupy odbiorców, których potencjalnie zainteresuje oferta firmy.
Precyzyjne „celowanie” reklam do konkretnych odbiorców dostępne jest nie tylko na popularnych portalach społecznościowych, ale także w przypadku reklam w wyszukiwarce Google, czyli w narzędziu AdWords. Pomaga to nie tylko oszczędzić pieniądze, ale również zwiększyć efektywność działań promocyjnych.
OK, fajnie. Ale kto mi odpowie od czego zależy to, że jeden fanpage jest dostępny do targetowania (przy precyzowaniu zainteresowań grupy docelowej) a innego nie ma choć istnieje i ma kilkadziesiąt tysięcy fanów?
Targetowanie reklam na Facebooku brzmi zachęcająco. Dzięki takiej reklamie można wybrać grupę docelową, która będzie zainteresowana danym produktem. Tylko większość osób wchodzi na fb dla rozrywki, a nie dla kupna czegoś. Z Google Adwords jest również opłacalne bo ludzie wchodzą w wyszukiwarkę bo szukają produktu który spełni ich oczekiwania – dlatego reklama w tym miejscu również się opłaca 🙂