Uprzedzam, że odpowiedź może Ci się nie spodobać. Ile kosztuje AdWords? To zależy (mówiłem, że Ci się nie spodoba). Na koszt kampanii AdWords wpływa wiele czynników. Ostatecznie kampania będzie kosztowała tyle ile w nią włożysz. W tym artykule omówię najważniejsze czynniki wpływające na koszt kampanii AdWords.
Co dostanę za darmo?
Zacznijmy od kilku pozytywnych informacji. Po pierwsze sama rejestracja w systemie AdWords jest darmowa. Google nie pobiera opłaty za założenie konta (tego by jeszcze brakowało). Po drugie początkujący reklamodawca może liczyć na kupon promocyjny. Wielu dostawców usług internetowych, takich jak hosting, domena, program do mailingu, dodaje kupon Google do „pakietu korzyści”. Co jakiś czas Google też sam wysyła do przedsiębiorców tego typu kupony pocztą. Jeśli nie masz kuponu, to skontaktuj się z agencją posiadającą status oficjalnego Partnera Google. Taka agencja nie tylko uruchomi dla Ciebie wysokiej jakości kampanię, ale również aktywuje na Twoim koncie AdWords kupon promocyjny – do zgarnięcia jest od 200 do 600 PLN do wykorzystania na kliknięcia. Po trzecie i najważniejsze, w systemie AdWords zapłacisz wyłącznie za tych użytkowników, którzy przejdą na Twoją stronę internetową. Nie zapłacisz za niezainteresowanych.
Tylko agencje posiadające status partnera mogą posługiwać się powyższą odznaką. Dodatkowo możesz też skorzystać z wyszukiwarki partnerów: https://www.google.com/partners/#a_home
Aukcja według Google
Nie istnieje coś takiego jak „cennik AdWords”. Planując kampanię linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google nie możesz kupić sobie określonej liczby kliknięć w reklamy. Koszty kliknięć nie są więc stałe, a wręcz przeciwnie, przy każdym wyszukaniu mogą być różne. Dzieje się tak za sprawą systemu aukcji. W Google AdWords reklamodawcy licytują się o miejsca w płatnych wynikach wyszukiwania (są to miejsca nad naturalnymi wynikami wyszukiwania, oznaczone jako reklama). Zwróć uwagę, że ilość miejsc na reklamę jest ograniczona, zazwyczaj są to 4 pozycje nad naturalnymi wynikami i 4 na dole strony.
Mechanizm działa tak jak system aukcyjny Allegro. Deklarujesz maksymalną kwotę jaką jesteś w stanie zapłacić za kliknięcie, ale ostatecznie płacisz minimalną kwotę jaka jest potrzebna aby przebić kolejną ofertę. Załóżmy, że ustawiasz maksymalny koszt kliknięcia na poziomie 1 PLN, a Twój konkurent na poziomie 0,5 PLN. Kwota, którą zapłacisz, przy założeniu, że jakość waszych kampanii jest identyczna, wyniesie więc 0,51 PLN.
Stawka to nie wszystko!
Popularnym mitem jest stwierdzenie, że w AdWords wyżej jest ten, kto więcej zapłaci. Pozycja Twojej reklamy zależy od tzw. Rankingu Reklamy (AdRank). Deklarowany koszt kliknięcia jest tylko jednym z elementów rankingu, poza nim Google bierze pod uwagę cały szereg elementów jakościowych, które wpływają na pozycję reklamy w wyszukiwarce (więcej na ten temat znajdziesz w artykule: „Pozycja reklam AdWords – od czego zależy?”). Jeśli Twoja reklama jest trafna i przykuwa uwagę internautów, którzy chętnie w nią klikają, to masz spore szanse, aby przy niższej stawce przeskoczyć swojego konkurenta. Jak to możliwe? Oczywiście chodzi o kasę – w tym przypadku kasę, którą zarobi Google. Pamiętaj, że koszt kliknięcia, czyli zarobek Google pojawia się dopiero gdy ktoś kliknie w reklamę. Miejsce na reklamy w wyszukiwarce Google jest ograniczona. Dlatego też Google woli udostępnić przestrzeń reklamodawcom, którzy płacą mniej, ale generują więcej kliknięć.
Jak widzisz, jesteś w stanie obniżyć koszty kampanii AdWords za pomocą poprawy trafności samej reklamy. Musisz mieć jednak na uwadze, że Twoja konkurencja nie śpi i również będzie pracowała nad swoimi kampaniami. Poza tym podniesienie stawki za kliknięcie jest o wiele prostsze niż optymalizacja reklam. Dla wielu reklamodawców jest to właściwie jedyna forma walki o wyższą pozycję reklamy w wyszukiwarce Google. W związku z tym w niektórych branżach jest naprawdę drogo.
Konkurencyjność branży
Niemałe znaczenie ma konkurencyjność branży. Im więcej firm chce się promować na dane słowo kluczowe tym więcej firm będziesz musiał przebić. Spójrz na poniższą tabelkę, która przedstawia szacowane koszty kliknięć w słowa kluczowe: „psychiatra warszawa”, „stomatolog warszawa”, „fizjoterapia warszawa”, „jazda konna warszawa”. Jak widać, sugerowane stawki są mocno skorelowane z konkurencyjnością danej usługi. Mimo, że więcej osób szuka w Warszawie psychologa, to jednak mocniej rywalizują o pacjentów psychiatrzy.
Propozycja słów kluczowych przygotowana w Planerze Słów Kluczowych AdWords: https://support.google.com/adwords/answer/2999770?hl=pl
Lokalizacja
Zwróć uwagę, że konkurencyjność słów kluczowych oraz idące za nią koszty kliknięć różnią się również w zależności od miejscowości w których realizowana jest kampania. Wcale nie jest powiedziane, że koszty kliknięć będą rosły wraz z wielkością miejscowości. Dla przykładu, koszt kliknięcia w słowo „pozycjonowanie Wrocław” jest niższy niż w przypadku słów takich jak „pozycjonowanie Wałbrzych” lub „pozycjonowanie Zielona Góra”.
Propozycja słów kluczowych przygotowana w Planerze Słów Kluczowych AdWords: https://support.google.com/adwords/answer/2999770?hl=pl
Zasięg
Ostatnim elementem, który bezpośrednio wpłynie na koszt kampanii AdWords jest wielkość grupy odbiorczej. Jeśli oferowane przez Ciebie usługi lub produkty są często wyszukiwane przez internautów, to nawet niskie koszty kliknięć w reklamy nie uchronią Cię przed wysokimi kosztami łącznymi. Spójrz na poniższą tabelkę, w której zestawiłem dwa słowa kluczowe z poprzednich przykładów. Koszt kliknięcia w rzadko wyszukiwaną frazę „Pozycjonowanie zielona góra” wynosi ok 15,5 PLN, a koszt kliknięcia w frazę „jazda konna warszawa” jedynie ok 3 PLN (5 razy mniej). Mimo to, łączny koszt kampanii na tańszą frazę byłby prawie 5-krotnie wyższy. Wynika to z faktu, że fraza „jazda konna warszawa” jest znacznie częściej wyszukiwana przez internautów.
CTR – Współczynnik klikalności (ang. click through rate, CTR) – termin używany w reklamie internetowej oznaczający stosunek między liczbą kliknięć a wyświetleniami reklamy. Mierzy się go w procentach.
Koszt pozyskania klienta
Planując kampanię AdWords warto, abyś skupił się na określeniu opłacalnego kosztu pozyskania klienta, a nie sztywnego budżetu miesięcznego. Jak widzisz, na ostateczny koszt kampanii w wyszukiwarce Google wpływa wiele czynników. Pamiętaj, że system Google AdWords jest bardzo elastyczny i ostatecznie to Ty decydujesz ile wydasz na reklamę – możesz ustalić dowolny budżet dzienny.