Nie tak dawno, bo w listopadzie ubiegłego roku, informowaliśmy na łamach naszego portalu o postach niepublikowanych na fanpage’ach oraz o tym, że wkrótce stracą one rację bytu. Zgodnie ze wspomnianym artykułem, Facebook wprowadzić miał nowe narzędzie, które gwarantować miało znacznie większą transparentność reklam.

Zapowiedź ta niedawno stała się faktem, co innymi słowy oznacza, że teraz każdy może zobaczyć, jakie posty sponsorowane opublikowane są na danym (dowolnym!) fanpage’u.

 

Posty niepublikowane na Facebooku

Aby zrozumieć, dlaczego nowe narzędzie od Facebooka może negatywnie wpłynąć na skuteczność reklam, warto na początku wspomnieć, czym są wpisy niepublikowane. „Dark posty” – jak nazywano je inaczej – pozwalały na stworzenie wpisu, który nie był wyświetlany w aktualnościach na fanpage’u.

Zaletą takiego rozwiązania był fakt, że komunikat we wpisie mógł całkowicie odbiegać od pozostałych treści na fanpage’u, a więc możliwe było tworzenie kilku różnych postów sponsorowanych, przy czym każdy z nich mógł być skierowany do osobnej grupy odbiorczej.

Wpisy niepublikowane niewidoczne były dla innych osób (poza oczywiście wspomnianą grupą odbiorczą), a więc konkurencja nie mogła zobaczyć naszych reklam i „zainspirować się” nimi.

Jeśli jedna z reklam została wyjątkowo dobrze przyjęta przez odbiorców i zyskała wiele komentarzy oraz reakcji, to możliwe było również jej opublikowanie na fanpage’u – zachowując jednocześnie informacje o polubieniach itp.

Funkcja tworzenia „dark postów” jest nadal dostępna, jednak z uwagi na nowe narzędzie Facebooka korzystanie z niej do celów opisanych powyżej mija się z celem.

 

Aktywne reklamy ze strony

Aby zobaczyć, jakie posty sponsorowane opublikowane są przez dowolny fanpage, należy udać się na jego stronę, a następnie wybrać pozycję „Informacje i reklamy” widoczną w sekcji po lewej.

reklamynafanpageu

 

Wyświetlona zostanie sekcja zawierająca zarówno wszystkie aktywne reklamy na fanpage’u, oraz pozostałe informacje, takie jak data założenia strony czy wszelkie zmiany w jej nazwie na przestrzeni czasu. Historia zna bowiem przypadki, kiedy to z pozoru niewinny fanpage zdobywał fanów dzięki chwytliwej nazwie, a kiedy osiągał on oczekiwaną popularność – zmieniała się ona, okazując się np. reklamą produktu.

reklamynafanpageu1
Warto pamiętać, że nazwę fanpage’a można bezproblemowo zmienić w ustawieniach tylko wtedy, kiedy posiada on mniej niż 200 fanów. W przeciwnym przypadku konieczny jest bezpośredni kontakt z Facebookiem.

 

W niektórych przypadkach – szczególnie na fanpage’ach zagranicznych – widoczna może być informacja, że strona nie wyświetla reklam dla naszej lokalizacji. Należy wtedy wybrać odpowiedni kraj z listy.

reklamynafanpageu2

 

Facebook tłumaczy, że narzędzie to ma zapobiec nadużyciom i jednocześnie sprawić, że kwestia reklam na fanpage’ach będzie o wiele bardziej transparentna – szczególnie w przypadku reklam politycznych.

Nie da się jednak ukryć, że z opcji tej będą z pewnością chętnie korzystać marketerzy, chcący „podpatrzeć” działania konkurencji.

 

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *