Często stosowaną przez sklepy internetowe strategią, która ma na celu zwiększenie sprzedaży, jest oferowanie użytkownikom atrakcyjnych zniżek lub rabatów. Informacje o nich są wysyłane potencjalnym klientom w formie wiadomości e-mail, są wyświetlane jako reklamy w mediach społecznościowych lub stanowią nagrodę w ramach zapisania się na newsletter. Jednak czy użytkownicy sieci również sami przeszukują Internet w poszukiwaniu promocji? Mieszkańcy jakich miast w Polsce najchętniej stosują rabaty i zniżki podczas zakupów w Internecie?
e-Spryt, czyli jak na zakupach w sieci oszczędzają Polacy?
Serwis Picodi – oferujący zniżki i kody rabatowe – zapytał mieszkańców 10 największych miast w Polsce o to, jak korzystają z dostępnych w Internecie możliwości obniżenia wartości zakupów w eSklepach. Sprawność tą nazwano „e-sprytem”, a więc umiejętnością do przemyślanego dokonywania zakupów on-line. Dodatkowo badanie pokazuje pozostałe zwyczaje polskich internautów podczas zakupów w sieci.
Kto oszczędza najwięcej? Ranking miast
Jeśli chodzi o miasto, gdzie mieszkańcy najchętniej korzystają z promocyjnych ofert na zakupy w internecie, to na miejscu pierwszym uplasował się Szczecin. Osoby, które tam mieszkają, bardzo aktywnie szukają w sieci wszelkich rabatów lub zniżek i poświęcają najwięcej czasu na przemyślenie oraz dokonanie zakupu – np. korzystając z porównywarek cenowych.
Kolejne miejsca należą do Krakowa oraz Poznania, natomiast ostatnią pozycję zajęła Bydgoszcz, której mieszkańcy co prawda nie korzystają z wielu różnych metod oszczędzenia pieniędzy podczas zakupów on-line i nie tracą za wiele czasu na ich poszukiwanie, to jednak przodują w kwestii rozważnych zakupów. Po same zniżki lub rabaty najczęściej sięgają za to mieszkańcy Warszawy – pod tym względem zajęli oni pierwsze miejsce.
Zwyczaje zakupowe – co wpływa na decyzję o zakupie?
Biorąc pod uwagę tematykę badania, nikogo nie powinny zdziwić odpowiedzi na pytanie zadane respondentom, dotyczące tego, co wpływa na wybór konkretnego przedmiotu podczas zakupów w Internecie.
Dla połowy ankietowanych bowiem najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji zakupowej jest cena. Drugie w kolejności są warunki zakupu, a więc forma dostawy, kwestie zwrotów lub reklamacji. Mniejsze znaczenie mają również opinie o samym produkcie czy o sklepie internetowym, natomiast najmniej osób zwraca uwagę na markę towaru – jedynie 4% ankietowanych udzieliło takiej odpowiedzi.
Powyższe wyniki potwierdzają też odpowiedzi na kolejne pytanie, dotyczące tego, co w sytuacji, kiedy już znajdziemy interesujący nas przedmiot. Ponownie liczy się przede wszystkim cena – 73% ankietowanych szuka tego samego produktu, jednak w bardziej korzystnej (niższej) cenie.
Jedynie 14% kupuje produkt od razu po jego odnalezieniu w Internecie, a 6% czeka na obniżkę ceny. 7% ankietowanych przyznało się też, że przed zakupem zapoznaje się z opiniami innych klientów na temat danego produktu lub zasięga rady u bliskich.
Najpopularniejsze rabaty i zniżki podczas zakupów w Internecie
Jakie formy promocji w sklepach internetowych są najchętniej wykorzystywane przez polskich klientów? Aż 66% ankietowanych przyznało, że najczęściej czeka na organizowane przez eSklepy sezonowe wyprzedaże, a połowa woli zyskać kupon rabatowy w zamian za zapisanie się na newsletter. Podobną popularnością cieszą się także portale, które gromadzą rabaty i zniżki do wielu różnych sklepów internetowych. Mniej osób – 27% respondentów – korzysta z ofert promocyjnych, które można znaleźć w mediach społecznościowych, natomiast najmniej dokonuje zakupów grupowych.
Wniosek, który nasuwa się po przeanalizowaniu odpowiedzi ankietowanych, to fakt, że klienci sklepów internetowych wolą poczekać na promocję ze strony firmy, niż znaleźć ją samemu – rabatów lub zniżek w sieci regularnie szuka tylko 7% respondentów. 42% biorących udział w badaniu szuka promocji jedynie czasami.
Na czym najbardziej chcą oszczędzić klienci eSklepów?
Jeśli klient zdecyduje się skorzystać z kodu rabatowego, to na jakie towary najchętniej go wykorzystuje? Zgodnie z odpowiedziami udzielonymi w ankiecie, Polacy chcą najbardziej oszczędzić na zakupie odzieży – taki wariant odpowiedzi wybrało 68% badanych. W dalszej kolejności wykorzystujemy kody rabatowe na zakup sprzętu elektronicznego (41%), kosmetyków (38%), a także na książki, muzykę i filmy (37%). Polacy niechętnie natomiast wykorzystują zniżki na artykuły spożywcze lub meble (odpowiednio 8 i 10% wskazań).
Wyniki badania przeprowadzonego przez Picodi mogą być dobrą wskazówką dla sklepów internetowych. Okazuje się bowiem, że Polacy bardzo rozsądnie podchodzą do zakupów on-line i potrzebują czasu, aby zdecydować się na wybór przedmiotu – wpływ na to ma nie tylko jego cena, ale także opinie wystawione przez innych konsumentów.
Ciekawe jest również to, że klienci sklepów internetowych bardzo sporadycznie szukają kodów rabatowych na własną rękę w mediach społecznościowych lub na stronach, które się w tym specjalizują. Wolą oni poczekać na przecenę lub otrzymać zniżkę bezpośrednio na stronie sklepu (poprzez zapisanie się na newsletter).
Bardzo fajny jest pomysł przyznawania rabatów za ocenę/opinię o zakupionym produkcie. Przywiązuje klientów do sklepu i generuje większą ilość opinii, 2 pieczenie na 1 ogniu 🙂