Trudno jest obecnie prowadzić biznes, bez wspierania go działaniami promocyjnymi. Szczególnie ważne jest reklamowanie się w sieci, gdyż to właśnie tam potencjalni klienci poszukują informacji na temat firm, które oferują potrzebne im usługi. Obecnie popularne są reklamy tekstowe, wyświetlane np. w wynikach wyszukiwania (tak zwane linki sponsorowane – więcej o nich pisaliśmy w tym miejscu).
Analizując raport opublikowany przez Trusted Media Brands, okazuje się, że coraz większą popularność zdobywają reklamy w formie wideo. W jakich platformach najlepiej sprawdzają się tego typu materiały promocyjne i jaka będzie przyszłość reklam wideo w internecie?
Facebook to nowy YouTube?
Analizując badanie przeprowadzone na 300 agencjach reklamowych w Stanach Zjednoczonych, można zauważyć znaczną przewagę mediów społecznościowych, jako najchętniej wybieranych platform do dystrybucji materiałów promocyjnych w formie wideo (68% odpowiedzi).
Źródło: Raport Trusted Media Brands
Porównując wyniki z tego roku, widać też, że mniejszym zainteresowaniem wśród reklamodawców cieszą się dedykowane platformy wideo – takie jak, np. YouTube lub Vimeo. W zeszłym roku były one niemal tak samo popularne, jak media społecznościowe, obecnie przewaga social mediów jest jednak zauważalna.
Platformy społecznościowe takie jak Facebooku, Twitter lub Instagram są także wybierane przez marketerów częściej jako miejsce docelowe reklam wideo, ponieważ ich zdaniem zapewniają one lepszą możliwość obsługi klienta, mierzenia efektywności takich materiałów promocyjnych i generują większe zaangażowanie. Ponadto reklamy wideo w mediach społecznościowych zdaniem respondentów osiągają wyższy wskaźnik rentowności (ROI).
Źródło: Raport Trusted Media Brands
Reklamy wideo w formie „pre-roll”
Mianem reklam „pre-roll” określa się treści promocyjne, które emitowane są przed filmem właściwym (np. filmem na platformie VOD). Z badania firmy Trusted Media Brands wynika, że tego typu reklamy są przez agencje marketingowe wybierane najchętniej, zwłaszcza jeśli są to krótkie kreacje, mające kilka sekund. Wysokie prawdopodobieństwo zainwestowania w ten format reklamy deklaruje 58% ankietowanych.
Źródło: Raport Trusted Media Brands
Najważniejsze czynniki podczas planowania reklam wideo
Ciekawie prezentują się wyniki pytania dotyczącego najistotniejszych elementów branych pod uwagę podczas planowania reklam wideo typu „pre-roll”. Okazuje się, że najważniejszym czynnikiem dla agencji reklamowych jest fakt, czy platforma w której publikowane będą materiały promocyjne umożliwia analizowanie ich efektywności (36% odpowiedzi). Dopiero na drugim miejscu znajduje się cena (35%), a w dalszej kolejności zaangażowanie, które wygenerować może reklama i jej widoczność.
Źródło: Raport Trusted Media Brands
Przyszłość reklam wideo w internecie
Zgodnie z wynikami badania, przedstawionymi w raporcie Trusted Media Brands można wysnuć kilka wniosków, dotyczących przyszłości reklam wideo w internecie:
- Facebook to ogromna platforma społecznościowa, z której korzysta ponad 1 miliard użytkowników dziennie! Nic dziwnego zatem, że to właśnie tam agencje marketingowe chcą publikować swoje reklamy wideo;
- Materiały promocyjne w formie filmów w mediach społecznościowych generują o wiele większy wskaźnik ROI i mogą liczyć na większe zaangażowanie ze strony odbiorców;
- Dla reklamodawców liczy się nie tylko to, do ilu osób dotrze kreowana przez nich promocja – równie ważne jest także to, czy platforma reklamowa umożliwia mierzenie efektywności tych kreacji;
- Agencje marketingowe najchętniej inwestują w krótkie reklamy wideo – trwające kilka sekund – pojawiające się przed właściwymi treściami („pre-roll”). Co prawda takie rodzaje promocji wymagają większej kreatywności ze strony marketingowców, jednak istnieje mniejsza szansa, że reklama taka zostanie pominięta przez użytkowników.
Dobry art, brakuje tylko danych efektywności z polskiej strefy social media.
a co z reklamą natywną? tylko pre-roll?