Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google to nie tylko zajęcie czasochłonne, ale także wymagające ciągłego bycia na bieżąco z często zmieniającymi się algorytmami najpopularniejszej wyszukiwarki. Wiele elementów strony wpływa na to, kiedy dana witryna pojawia się na pierwszym miejscu w rezultatach wyszukiwania. Czy jednym z nich jest również obecność szyfrowanego protokół HTTPS?
Czy bezpieczna strona ma szansę na wyższą pozycję w Google?
Serwis Moz prowadzi własną analizę wyników wyszukiwania Google – między innymi pod kątem tego co sprawia, która witryna znajduje się wyżej, a która niżej w naturalnych rezultatach wyszukiwania. W jednym z ostatnich wpisów na blogu portal Moz przedstawił interesujące wyniki – 50% wszystkich stron, które znajdują się na pierwszym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania ma zaimplementowany protokół HTTPS!
Źródło: blog Moz
Jest to o tyle ciekawe spostrzeżenie, gdyż Google samo poinformowało, że obecność technologii szyfrowania połączenia nie ma wpływu na pozycję strony w rezultatach wyszukiwarki. Również przeczącą odpowiedź uzyskał redaktor portalu Moz, kiedy zapytał o tę kwestię pracownika Google – zgodnie z jego wpisem na Twitterze: protokół HTTPS nie ma wpływu na ranking stron w wyszukiwarce, mimo iż pierwotnie rozważano taki pomysł.
Czy moja strona powinna posiadać protokół HTTPS?
Nawet jeśli obecnie Google nie zmusza właścicieli stron do wdrożenia zabezpieczeń, to stać się może to w każdej chwili. Warto zatem postarać się, aby nasza strona również posiadała protokół HTTPS. Obecnie nie pomoże jej to w dostaniu się na pierwszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania (jeśli wierzyć pracownikowi Google), ale z pewnością zwiększy bezpieczeństwo użytkowników korzystających np. ze sklepu internetowego.
Obecność szyfrowanego połączenia jest szczególnie ważna właśnie w eSklepach, ponieważ to właśnie tam klienci podają podczas składania zamówienia nie tylko swoje dane osobowe, ale również np. dane karty płatniczej. Nikt nie chciałby, żeby informacje te dostały się w niepowołane ręce.
Dodatkowo coraz więcej użytkowników internetu świadomych jest tego, czym jest szyfrowane połączenie – oznaczone zwykle ikoną zielonej kłódki w przeglądarce. Brak szyfrowania na stronie wzbudza u użytkowników słuszne obawy przed skorzystaniem z usług eSklepu, który nie posiada odpowiedniego oznaczenia.
Więcej o szyfrowaniu danych i protokole SSL (Secure Sockets Layer) dowiesz się oglądając wywiad z Maciejem Kurkiem z firmy Kei.pl:
google nigdy nie zmusi wszystkich do wprowadzenia protokołu https z jednej prostej przyczyny – nie każda witryna tego protokołu potrzebuje! Po co https na zwykłych firmowych wizytówkach?
Szczerze, nigdy nie zauważyłem żeby certyfikat SSL miał realny wpływ na pozycje. Pozycjonujemy wielu różnych klientów w rozmaitych branżach. Testowalismy to i nigdy nie dało to na tyle odczuwalnego skoku aby inwestować w SSL jako wsparcie działań SEO. Owszem nie podlega watpliwosci że szyfrowania warto mieć z uwagi na bezpieczeństwo. Ale jeśli ma to przygotować to proponuje kupić dobre linki.
… te dobre linki, jakoś drogo u Was kosztują 🙁 , może jakiś rabacik ? 🙂
Dobry artykuł, pytanie jeżeli strona posiada już protokół ssl to musi zmieniać linki chodzi o https?
Postawiłem nową stronę buszuję w internecie żeby poszukać info o SSL i tak trafiłem do was. Dziękuję znalazłem to czego szukałem 🙂 Ja korzystam z Let’s Encrypt SSL zupełnie za darmo!
U siebie odkąd mam wdrożony https nie widzę żadnych zmian pozycji strony na lepsze czy gorsze. Co dziwne jest w zasadzie oglądalność strony taka sama jak bez ssl-a. Ale na pewno część ludzi może mieć do takich stron większe zaufanie.