Badanie przeprowadzone przez Trusted Shops pokazuje, że bardzo dużo osób robi zakupy w internecie przynajmniej raz na pół roku, to jednak rośnie liczba klientów, którzy mieli przykre doświadczenia z eSklepami. Jakie są najczęstsze problemy podczas zakupów w sieci, z którymi spotykają się klienci z Polski i jak właściciele sklepów internetowym mogą je rozwiązać?
Podstawy zakupowe online Polaków – badanie Trusted Shops
Raport badania przeprowadzonego przez Kantar Public na zlecenie firmy Trusted Shops pokazuje, że 38% Polaków dokonuje zakupu w internecie minimum dwa razy do roku. Częściej – dwa razy w miesiącu – zakupu w sieci dokonuje 12% badanych.
Wynik ten spadł o jeden procent w porównaniu z badaniem przeprowadzonym w roku ubiegłym. Bardzo niewielu – 2% – respondentów korzysta z eSklepów raz w tygodniu.
Najczęstsze problemy podczas zakupów w sieci
Inne ciekawe informacje, jakie mogą wyciągnąć z badania właściciele sklepów internetowych, to najczęstsze problemy podczas zakupów w sieci, z jakimi mają do czynienia klienci.
Prawie połowa osób biorących udział w badaniu (45%) przyznała, że miała jakiś kłopot z zamówionym przez internet towarem. Jakie przykre doświadczenia z zakupami w sieci spotkały Polaków?
- zbyt długi czas wysyłki – 17%;
- otrzymanie innego towaru niż zamówiony – 15%;
- utrudniony kontakt ze sprzedawcą – 12%
- produkt dotarł do klienta uszkodzony – 11%;
- towar nie dotarł pod wskazany adres, problem z odzyskaniem pieniędzy – 7%;
- problem ze zwrotem produktu – 4%.
Wartości te są delikatnie wyższe, w porównaniu z badaniem przeprowadzonym rok temu – zwykle o 1-2% więcej.
Co może zrobić właściciel eSklepu, żeby uniknąć takich problemów?
Przede wszystkim warto postarać się, aby klient zawsze otrzymywał dokładnie taki produkt, jaki zamówił w sklepie internetowym. W przypadku małych firm pomyłki przy wysyłce mogą zdarzać się relatywnie rzadko, ale w miarę rozwoju sklepu i większej ilości zamówień, może to dziać się częściej.
Dobrym sposobem na uniknięcie tego problemu jest zlecenie logistyki sklepu internetowego zewnętrznej firmie. Poza zdjęciem z siebie tego obowiązku i zajęciem się np. dalszą promocją biznesu, przekazujemy cały proces magazynowania oraz wysyłki towaru w ręce profesjonalistów, co znacznie obniża prawdopodobieństwo wysyłki trwającej zbyt długo, wysyłki innego produktu lub towaru uszkodzonego w transporcie (spowodowane np. złym rodzajem opakowania).
Więcej na temat zewnętrznych firm logistycznych oraz korzyści, jakie daje współpraca z taką firmą, można przeczytać w tym artykule. Zachęcamy również do obejrzenia wywiadu z Marcinem Klimaszewski z firmy Cloudpack:
Zlecone przez firmę Trusted Shops i wykonane przez ośrodek Kantar Public badanie „Podstawy zakupowe online Polaków” zostało przeprowadzone w okresie 21-26 kwietnia 2017 i wzięło w nim udział 1063 osób.