O tym jak efektywna jest reklama w sieci świadczy to, jak bardzo jest ona widoczna dla internautów. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Gemius, we wrześniu 2017 roku wyemitowano polskim użytkownikom sieci więcej niż 30 miliardów reklam, co na osobę daje około 1,3 tysiąca komunikatów sponsorowanych. Ile z nich rzeczywiście trafiło do użytkowników i zostało przez nich obejrzanych?
Viewability – kluczowy wskaźnik efektywności reklam on-line
Badanie przeprowadzone przez Gemius miało na celu sprawdzenie, jak wysoki wskaźnik widoczności (viewability) mają reklamy emitowane w sieci – składa się na niego zarówno to, czy materiał sponsorowany miał szansę być zauważony przez użytkowników (zatem czy znalazł się w ich polu widzenia) oraz to, jak długo mieli oni z nim kontakt. Pod lupę wzięte zostały reklamy publikowane w mediach społecznościowych, na stronach internetowych oraz w wyszukiwarkach.
Biorąc pod uwagę wspomniane wcześniej czynniki – jakie formy reklamy okazały się najbardziej skuteczne?
Najskuteczniejsza forma reklamy na stronach internetowych
Spośród materiałów sponsorowanych znajdujących się na stronach www, najbardziej skuteczny format – video – zostało wyświetlone (i zauważone) przez 72% użytkowników. Ponadto znajdowało się ono w ich polu widzenia przez ponad 15 sekund. Zdaniem ekspertów firmy Gemius wysoki wynik reklam video na stronach internetowych to zasługa ich obecności np. w serwisach VOD, czyli oferujących filmy na życzenie. Bardzo często pominięcie reklam w takich przypadkach jest niemożliwe i siłą rzeczy użytkownicy zmuszeni są oglądać sponsorowane video.
Na drugim miejscu uplasowały się natomiast reklamy w formie graficznej, a zatem wszelkiego rodzaju bannery. Materiały te były widoczne dla 51% użytkowników przez około 10 sekund.
Jeśli chodzi o reklamy tekstowe, to osiągnęły one najniższy wskaźnik viewability (32%) i widoczne były tylko przez nieco ponad 9 sekund. Zdecydowanie lepiej ten format reklamy radził sobie za to w wyszukiwarkach, gdzie zobaczyło go 71% internautów przez 8 sekund.
Efektywna reklama w mediach społecznościowych
W social mediach góruje natomiast reklama graficzna – bannery widoczne były dla 74% użytkowników przez więcej niż 17 sekund. Nieco mniej skuteczne okazały się reklamy tekstowe, ponieważ w mediach społecznościowych znalazły się one w polu widzenia 67% użytkowników przez czas około 10 sekund. Równie widoczne były z kolei filmy sponsorowane (65%), jednak nie przykuły one uwagi odbiorców przez długi czas (ponad 5 sekund). W tym przypadku okazuje się, że bardzo często reklamy video w social mediach pojawiają się poza polem widzenia użytkowników i podczas tak zwanego „scrollowania” (przewijania zawartości strony) są one pomijane.
Uśredniając wyniki okazuje się, że spośród kilkunastu miliardów reklam wyemitowanych polskim internautom, widoczna dla nich była nieco ponad połowa przez średnio 11 sekund.
Badanie to pokazuje, że przed uruchomieniem kampanii promocyjnej w Internecie warto zastanowić się, jaki format reklamowy będzie najbardziej odpowiedni i skuteczny w danym kanale. W innym przypadku należy liczyć się ze znacznym spadkiem efektywności reklam, przepalania budżetów i w konsekwencji – mniejszej sprzedaży.
Jak zbadano widoczność reklam w Internecie?
Firma Gemius w celu przeanalizowania viewability materiałów reklamowych skorzystała ze standardu opracowanego przez IAB Polska – organizacje zrzeszającą podmioty z branży internetowej. Zgodnie z nim reklama graficzna zostaje uznana za „zobaczoną”, jeśli przez 1 sekundę w polu widzenia użytkownika znajduje się 50% pikseli kreacji. Widoczność reklam video mierzy się w bardzo podobny sposób – 50% pikseli musi znajdować się w polu widzenia internauty przez minimum 2 sekundy odtwarzania filmu.
Podobno video ma zdominować rynek, jednak wydaje mi się, że dla konsumentów to jednak te treściwe tekstowe reklamy przemawiają najbardziej.