Budowanie właściwych relacji między firmą a jej otoczeniem to niełatwe zadanie, wymagające przemyślanej strategii oraz wykorzystania odpowiednich narzędzi. Jakie są najważniejsze i najskuteczniejsze instrumenty PR? Wyjaśniamy w poniższym artykule.
Czym są narzędzia PR?
Narzędzia public relations są wykorzystywane przez organizację w celu osiągnięcia efektów, takich jak budowa pozytywnego wizerunku marki czy wzrost jej rozpoznawalności.
Profesjonalna firma PR w swej codziennej pracy wykorzystuje rozmaite narzędzia w realizacji aktywności z obszarów PR-u wewnętrznego oraz zewnętrznego.
PR wewnętrzny – narzędzia
Komunikacja wewnętrzna jest kierowana do pracowników. Jej celem jest m.in. informowanie o zmianach w strukturze czy wprowadzaniu nowych produktów bądź usług w przedsiębiorstwie.
Do realizacji komunikacji wewnętrznej firma PR Calling używa wielu narzędzi, takich jak m.in. intranet, newslettery czy mailingi pracownicze, zawierające informacje na temat tego, co dzieje się w organizacji. Działania te są bardzo przydatne, zwłaszcza w przypadku dużych organizacji zatrudniających wiele osób, które na co dzień nie mają bezpośredniego kontaktu ze sobą. Celem stosowania tych narzędzi jest m.in. budowanie odpowiednich warunków pracy i pozytywnej atmosfery w firmie. Aktywna komunikacja wewnątrz organizacji wpływa też na motywację, zaangażowanie i lojalność pracowników oraz wspiera osiąganie przez firmę jej celów biznesowych.
Narzędzia wykorzystywane w PR zewnętrznym
Komunikacja zewnętrzna jest skierowana m.in. do obecnych i potencjalnych klientów, pracowników oraz inwestorów firmy. Służy przede wszystkim kreowaniu pozytywnego wizerunku marki, poprawie jej pozycji na rynku i dotarciu do określonego grona odbiorców. Firma PR osiąga to, wykorzystując szereg narzędzi, takich jak m.in.:
- media relations, czyli tworzenie oraz utrzymywanie pozytywnych relacji z dziennikarzami i przedstawicielami mediów,
- employer branding– budowanie wizerunku pracodawcy,
- influencer marketing – współpraca z twórcami internetowymi,
- crisis management – zarządzanie kryzysowe, obejmujące plan działania na wypadek sytuacji kryzysowej, a także właściwe zarządzanie zaistniałym kryzysem i prowadzenie czynności naprawczych,
- expert positioning – „pozycjonowanie eksperckie”, czyli umiejętne wykorzystanie potencjału eksperta jako ambasadora firmy, co pozwala zdobyć zaufanie konsumentów i klientów,
- investors relations– relacje inwestorskie polegają na wiarygodnej komunikacji spółki z inwestorami instytucjonalnymi i indywidualnymi, prasą branżową, maklerami, analitykami giełdowymi oraz innymi uczestnikami rynku kapitałowego, organizacja imprez, eventów i wydarzeń specjalnych – stanowią one formę komunikacji z konkretnymi grupami docelowymi, pomagają m.in. w wypromowaniu produktów bądź usług.
Odpowiednio dobrane narzędzia public relations pozwalają budować pozytywny wizerunek i rozpoznawalność organizacji.