Google oferuje wszystkim użytkownikom darmowe narzędzie Test My Site, dzięki któremu nie tylko można sprawdzić, jak szybko dana strona wczytuje się na urządzeniu mobilnym, ale także porównać ten wynik do pozostałych witryn w podobnej branży. Niedawno firma Google opublikowała również wyniki badania, które pokazuje szybkość wczytywania stron mobilnych w poszczególnych krajach europejskich. Na którym miejscu znalazła się Polska?

 

Szybkość wczytywania stron mobilnych w Europie – badanie Google

Właściciel wyszukiwarki internetowej przebadał czas wczytywania stron mobilnych po kliknięciu w reklamę w 17 różnych europejskich krajach – średnio czas ten wyniósł niewiele ponad 9 sekund.

Gdzie jednak można spotkać najszybciej ładujące się strony? Liderem okazały się Niemcy – średni czas ładowania witryn mobilnych u naszych zachodnich sąsiadów to 8,1 sekund. Kolejna w rankingu jest natomiast Hiszpania oraz Holandia ze zbliżonym czasem wczytywania wynoszącym ponad 8 i pół sekundy.

Na jakiej pozycji znalazła się z kolei Polska? Nasz kraj zajął dopiero 11 miejsce, ze średnim czasem ładowania stron mobilnych 9,1 sekund.

czas-wczytywania-stron-moblinych-w-europie-min

 

Wydawać się może, że są to nieznaczne różnice w postaci kilku sekund, jednak jak twierdzą eksperci Google, najbardziej optymalnym czasem są 3 sekundy, podczas których strona powinna się w całości wczytać. Zatem średnie wyniki z Europy są o ponad 6 sekund dłuższe od zalecanego czasu.

 

Która branża ma najszybciej wczytujące się strony mobilne?

Oprócz zbadania szybkości wczytywania stron, Google podzieliło wyniki pomiędzy poszczególne branże. Według zebranych danych najszybsze okazały się strony zawierające wiadomości lokalne oraz ogłoszenia (8,1 sekund), w dalszej kolejności witryny firm z branży finansowej (niewiele ponad 8,2 sekundy) a na trzecim miejscu witryny z sektora edukacji i administracji publicznej (8,6 sekund). Branża, która najbardziej nas interesuje – czyli sprzedaż detaliczna – uzyskała wynik w okolicy 10,3 sekund.

pagespeedbranze-min

 

Są to znacznie dłuższe czasy niż sugerowane 3 sekundy, co może niepokoić. Szczególnie biorąc pod uwagę pozostałe dane, które opublikowało Google. Według właściciela wyszukiwarki nawet 1-sekundowe opóźnienie wczytywania strony mobilnej zmniejsza konwersję o całe 7%, a zadowolenie potencjalnego klienta spada o 16%.

Aby sprawdzić, jaki jest czas wczytywania oraz wydajność naszej strony, warto skorzystać z darmowego narzędzia Google Test My Site. Oferuje ono również wskazówki, które pozwolą poprawić niezadowalający wynik.

 

7 odpowiedzi

  1. To może być niezłą kartą przetargową przy pozyskiwaniu nowego klienta na wykonanie lepszej od konkurencji strony internetowej bądź poprawę istniejącego serwisu.

  2. Udało sie w 3s, ale łatwosc obslugi do poprawy 😉
    3s
    Czas ładowania w sieci 3G: świetny
    MałaSzacowana utrata użytkowników
    (ze względu na czas ładowania)
    Twoja strona nie spełnia wytycznych związanych z łatwością obsługi.Więcej informacji

  3. Ciekawe jest, że narzędzie TMS przewiduje utratę 35% klientów przy stronie wczytującej się 20 sek. , natomiast przy wczytywaniu 9 sek. niewspółmiernie dużo, bo 29 %
    … potwierdza to poniekąd dane o 7 % utracie konwersji
    Wynika z tego jednak, że słuszne są powszechnie znane zalecenia, że strona ma się wczytywać od 3 do 5 sek.
    Najbardziej wkurza jak ikonka się kręci i kręci 🙁

  4. Jest drobna, acz ważna, nieścisłość. Jesli badał to z serwerów umiejscowionych w MTV to te pomiary są nic nie warte. Wystarczy wziąć byl ejaki telefon, wpisać Onet i masz „szybko”. Podobnie inne strony.

    Czasy pomiaru ładowania strony w GA mają się nijak do rzeczywistości. Google mierzy to ze swoich serwerów a w Polsce ich nie ma…

  5. Bardzo fajny artykuł, ale jak napisał Zgred jest tutaj nieścisłość. Jednak nie umniejsza to znaczenia – jako karta przetargowa w negocjacjach z klientami. Może to spowoduje, że podejmą decyzję o zmianie strony. U mnie test również nie wyszedł najlepiej – ale już nad tym pracuję.

  6. Ciekawy artykuł. Chociaż dziwne, że strony z wiadomościami osiągnęły taki wysoki wynik. Czasem czytanie artykułów na telefonie jest ciężkie, gdy reklama blokuje całą treść na kilka sekund.

  7. Czas ładowania strony ma znaczenie, nie od dziś wiadomo, że Google ciśnie strony wolne 🙂 Niestety nie każdy klient jest w stanie przyjąć do świadomości, że bez przerabiania strony nie da się nic więcej przyśpieszyć strony. Wielkie firmy z wiadomościami, które wygrały ranking, na pewno stawiają na to, aby modyfikować strony pod kątem szybkości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *