Dostosowanie stron internetowych do urządzeń mobilnych to w obecnych czasach nie „dodatkowa funkcjonalność”, a niemal obowiązek. Świadczy o tym rosnący z roku na rok udział ruchu z telefonów komórkowych na witrynach – przewiduje się, że do końca 2018 roku będzie on wynosił ponad 52%!

Statistic: Procentowy udział ruchu na stronach generowanego z telefonów komórkowych | Statista
Procentowy udział ruchu na stronach generowanego z telefonów komórkowych Statista

 

Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych jest szczególnie ważna w przypadku stron mających na celu zachęcić odwiedzających do zakupu produktu lub usługi. Oto wskazówki, dzięki którym dostosujesz swój landing page tak, aby prawidłowo wyświetlał się on na ekranach smartfonów lub tabletów. Przeoczenie lub zaniedbanie tych czynności skutkować może o wiele mniejszą skutecznością strony!

 

Umieść najważniejsze informacje na górze strony

Landing page ma na celu przedstawienie odwiedzającemu konkretnej oferty. W przypadku użytkowników mobilnych liczy się nie tylko odpowiednio dopasowana do ekranu telefonu strona, ale także czas, w jakim najważniejsza informacja na stronie trafi do czytelnika.

Zadbaj o to, aby odwiedzający mógł zapoznać się z przekazem lub ofertą na stronie jak najszybciej – pamiętaj o umieszczeniu tych treści na samej górze strony. Mowa tutaj nie tylko o tytule, ale również o korzyściach które osoba zyska po zakupie oraz przycisku zakupu czy rejestracji.

landingpage-mobile
Nagłówki, korzyści i przyciski powinny być widoczne zaraz po załadowaniu się witryny – umieść je na samej górze landing page’a!

 

Umiejscowienie treści i ich wielkość

O ile kwestia miejsca na stronie nie stanowi większego problemu na komputerach osobistych, to w przypadku telefonów komórkowych ograniczony rozmiar ekranu wymaga osobnego podejścia. Warto rozplanować układ treści na stronie, a także to, jak dużo ich będzie.

Wracając do punktu pierwszego – przycisk, formularz oraz inne najważniejsze informacje muszą znajdować się w takim miejscu, aby użytkownik mógł się z nimi zapoznać bez konieczności przewijania strony.

Pozostałe treści pisane na landing page warto podzielić na mniejsze fragmenty – „ściany tekstu” nie tylko będą źle wyglądały na małym ekranie smarftona, ale również będą nieczytelne. Dobrym pomysłem jest nie tylko ich rozbijanie, ale także oddzielanie wyraźnymi sekcjami lub zastępowanie (jeśli to możliwe) czytelnymi ikonami lub grafikami.

Innym ważnym aspektem jest też takie zaplanowanie wyglądu treści, aby użytkownik nie musiał „zbliżać” widoku, w celu zapoznania się z nimi. To samo tyczy się przewijania widoku strony – najmniej skuteczne są landing page, które wymagają od użytkownika przesuwania strony nie tylko w górę i w dół, ale również na boki. Tak zaprojektowana strona skutecznie zniechęca do jej dalszej eksploracji.

 

Dopasowanie do różnych ekranów

Istnieje niezliczona ilość telefonów komórkowych lub tabletów – każdy z nich cechuje się też innym rozmiarem ekranu. Niemożliwe jest dopasowanie landing page’a do każdego z nich, jednak rozwiązaniem jest skorzystanie z technologii RWD (responsive web design).

rwd
© Vadim Gromov

 

Witryna responsywna automatycznie skaluje elementy na niej się znajdujące, tak aby jak najlepiej dopasować ich układ do każdego rozmiaru ekranu. Więcej o tej technologii przeczytać można w osobnym wpisie.

Jest to bardzo ważny aspekt, którego nie można pominąć – nie ma bowiem nic gorszego, niż strona, której najważniejsze elementy (np. przycisk zakupu!) nie są widoczne na małym ekranie telefonu tylko z tego powodu, że nie została ona do niego dopasowana.

 

Szybkość wczytywania

To kwestia, która poruszana jest zawsze, kiedy wspomina się o stronach mobilnych – prędkość wczytywania witryny na telefonie komórkowych jest bowiem kluczowa. Na nic zda się piękny szablon czy zachęcające do zakupu treści, jeśli użytkownik będzie musiał czekać na wczytanie strony dłużej niż kilka sekund. Prędzej opuści on ją, nim zdąży się ona wczytać w całości.

Poniekąd winna jest temu specyfika korzystania z telefonów komórkowych – zwykle przeglądamy na nich strony podczas jazdy autobusem, tramwajem lub w czasie krótkiej przerwy w ciągu dnia. Jeśli wchodzimy na smartfonie na daną stronę, to oczekujemy szybkiego uzyskania informacji – czas ten nie może być marnowany na wczytywanie się witryny!

W celu zmniejszenia czasu ładowania, warto skorzystać z darmowych narzędzi, które nie tylko określą, jak długo strona się ładuje, ale także wskażą, co należy poprawić. Przydatnym narzędziem jest np. udostępnione przez Google PageSpeed Insights.

Aby zoptymalizować stronę pod kątem prędkości wczytywania, w pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy zamieszczone na landing page grafiki nie mają zbyt dużego rozmiaru. Właściwie przeprowadzona kompresja grafik pomoże skutecznie odchudzić i przyspieszyć witrynę!

 

2 odpowiedzi

  1. Dużo można się z tego dowiedzieć. Dziękuję bardzo za informację. Można też powiedzieć, że całkowicie zgadzam się z tym iż dostosowanie się do urządzeń mobilnych to niemal obowiązek.

  2. Od 2011 roku jest rozwijana technologia RWD tzw. mobile first. Oznacza, że każdy projektant witryn ma obowiązek najpierw uwzględniać wygląd strony na urządzeniach mobilnych takich jak telefony i tablety.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *