Prowadząc sklep internetowy zależy nam oczywiście na jak największej sprzedaży. Oprócz płatnego „wsparcia” w postaci reklam, warto skupić się na aspektach darmowych, takich jak odpowiednia optymalizacja całej strony e-sklepu oraz jego zawartości pod kątem wyszukiwarek internetowych. Oto kilka podstawowych wskazówek, które pozwolą na lepsze pozycjonowanie sklepów internetowych.
Mapa strony
Całą strukturę sklepu internetowego (ale także każdej innej witryny) określa się mianem mapy strony, z angielskiego nazywanej „sitemap”. Jest to nic innego, jak zbiór wszystkich podstron, linków i sekcji, które znajdują się na naszej witrynie. Jest ona wykorzystywana w dwojaki sposób – zarówno przez samych odwiedzających sklep, jak i roboty wyszukiwarki. Klienci sklepu mogą skorzystać z mapy strony (często umieszczanej na samym dole witryny, w stopce), w celu odnalezienia poszukiwanej przez nich podstrony – np. danej kategorii.
Z kolei roboty wyszukiwarki korzystają z mapy w celu określenia, które strony powinny być indeksowane oraz jaka jest hierarchia naszej witryny i które podstrony są najważniejsze i najczęściej aktualizowane. Prawidłowo wykonana mapa strony zdecydowanie pozytywnie wpływa na szybkość jej indeksowania, a co za tym idzie – pozycję w wyszukiwarce.
Opis alternatywny do zdjęć (alt-tag)
Nie ma chyba sklepu internetowego, który nie posiada wyraźnych zdjęć produktowych. To właśnie one skłaniają klientów do zakupu. O ile dla odwiedzających liczą się dobrej jakości grafiki, to dla wyszukiwarek liczy się coś innego – ich opis alternatywny. Roboty Google nie potrafią (jeszcze) ocenić, co znajduje się na zdjęciu, dlatego tak bardzo istotne jest, aby każda fotografia produktowa była opatrzona dodatkowym opisem, nazywanym też alt-tagiem.
Unikalne opisy produktów
Nie jest polecane kopiowanie opisów produktów pochodzących od ich producentów, gdyż jest wysoce prawdopodobne, że zrobiło tak bardzo wielu właścicieli e-sklepów. Choć jest to zadanie wymagające mnóstwa pracy, warto poświęcić czas i przygotować unikalne treści na stronach produktowych. Zyskujemy dzięki temu możliwość wzbogacenia opisów dodatkowymi słowami kluczowymi oraz wyróżniamy się w oczach robotów wyszukiwarki na tle innych stron.
Łatwa nawigacja po stronie
Utrudniony dostęp do kategorii, słabo widoczne przyciski, opisy lub ceny produktów skutecznie zniechęcają potencjalnych klientów do dłuższego przeglądania strony sklepu. Wpływa to nie tylko na mniejszą ilość zakupów, ale też na większy współczynnik odrzuceń (bouce-rate), który ostatecznie negatywnie wpływa na pozycjonowanie witryny sklepu.
Szybkość wczytywania strony
Nikt nie lubi czekać długo na to, aż strona się załaduje – a szczególnie osoby przeglądające internet na telefonach komórkowych. Dlatego tak istotne jest to, aby utrzymać stosunkowo krótki czas wczytywania witryny. Jest wiele czynników, które mają wpływ na prędkość ładowania – aby je poznać, najlepiej skorzystać z dedykowanych, darmowych narzędzi, np. udostępnionego przez Google testera szybkości ładowania strony.
Nieprzemyślana struktura kategorii i brak dobrych opisów kategorii i produktów – często spotykane czynniki szczególnie w nowych sklepach
Totalne podstawy jednak wartościowe.
Rzeczywiście w artykule opisano podstawy odnośnie pozycjonowania sklepu internetowego. Są to jednak treści wartościowe i przydatne w szczególności dla właścicieli sklepów, którzy sami próbują coś działać w tym temacie. Takie osoby też powinny znać to wymagalne minimum co do SEO, choćby po to, by łatwiej się z nimi współpracowało 😉
Szybkość wczytywania strony to chyba jeden z najtrudniejszych czynników do opanowania. Bardzo często musimy iść na kompromis pomiędzy jakością i funkcjonalnością, a szybkością. Choćby w przypadku zdjęć produktowych – ich wysoka jakość niesie ze sobą wysoką wagę pliku, co wpływa na obniżenie szybkości wczytywania strony. Niestety, ale nawet format WebP nie jest wcale taki bezstratny, jak Google uważa.