Zlecenie logistyki w sklepie internetowym zewnętrznej firmie znacznie ułatwia pracę. Co jednak w przypadku, kiedy prowadzimy niewielki eSklep i nie potrzebujemy zautomatyzowanych procesów logistycznych, a z wysyłką towarów możemy sobie poradzić sami? Czy warto samodzielnie zajmować się logistyką w eSklepie? Jakie są zalety i wady takiego rozwiązania?

 

Samodzielne zajmowanie się logistyką w sklepie internetowym

To, o czym warto wspomnieć na samym początku, to fakt, że korzystanie z usług zewnętrznej firmy logistycznej jest wskazane dla każdego sklepu internetowego – bez względu na to, jak dużo zamówień dziennie on obsługuje. Dlaczego?

Przede wszystkim samodzielne pakowanie i wysyłanie paczek jest zajęciem czasochłonnym. Oczywiście w przypadku kiedy nasz eSklep wysyła jedynie kilka paczek, ich wysyłka nie jest jeszcze tak zajmująca. Jednak jeśli nasz biznes się rozrośnie – a to prawdopodobnie chcemy osiągnąć – może się okazać, że brakuje nam nie tylko czasu, ale również rąk do pracy i technicznych możliwości, aby wszystkie zamówienia klientów realizować na czas.

 

Jak samodzielnie zajmować się logistyką w eSklepie?

Jeśli jednak nasz sklep internetowy jest na początkowym etapie rozwoju i mimo wszystko decydujemy się na samodzielne pakowanie i wysyłanie paczek, oto najważniejsze kwestię, na które trzeba zwrócić uwagę.

  • Umowy z firmami kurierskimi – lub z innymi operatorami pocztowymi. To z jaką firmą podpiszemy porozumienie w kwestii dostawy naszych produktów jest uzależnione od tego, jaką formę dostawy towarów do klientów wybieramy. Może to być właśnie kurier, poczta tradycyjna lub automaty do odbioru paczek. Jeśli natomiast planujemy rozszerzyć swoją działalność za granicę, konieczne jest również podpisanie osobnych umów z operatorami pocztowymi w danym kraju;
  • Stanowisko do pakowania – na początkowych etapach prowadzenia eSklepu nie potrzeba dużo miejsca na przygotowywanie towarów do wysyłki. Jednakże jeśli sukcesywnie rozwijamy swoją działalność, konieczne może okazać się wynajęcie większego pomieszczenia, gdzie pracownicy będą mogli swobodnie pakować towar;
  • Magazyn – sytuacja wygląda bardzo podobnie jak w przypadku stanowiska do pakowania: w miarę rozwoju sklepu internetowego i w zależności od gabarytów sprzedawanych produktów w przyszłości może okazać się, że potrzebny będzie większy magazyn;
  • Pozostałe materiały – jeśli samodzielnie chcemy zajmować się logistyką w eSklepie, musimy również zaopatrzyć się w szereg dodatkowych urządzeń i materiałów. Wśród nich przydatna jest chociażby usprawniająca pracę drukarka etykiet czy materiały do pakowania (kartony, wypełniacze);
  • Pracownik – jeśli nie chcemy samodzielnie przygotowywać produktów do wysyłki, musimy zatrudnić osoby, które będą tą pracę wykonywać za nas;
  • Czas – aby samodzielne zajmować się logistyką w eSklepie, musimy mieć bardzo dużo czasu. Wymagany jest on chociażby w przypadku umawiania się z kurierami po odbiór zapakowanych przesyłek czy samo ich pakowanie.

 

Zalety i wady samodzielnego zajmowania się logistyką w sklepie internetowym

W przypadku zalet można wymienić głównie oszczędność pieniędzy – jeśli realizujemy niewielką ilość zamówień w ciągu miesiąca, to bez problemu poradzimy sobie z pakowaniem paczek oraz ich wysyłką. Zlecanie w takim przypadku tych czynności zewnętrznej firmie co prawda odciążyło nas od tych zadań, jednak byłoby zupełnie nieopłacalne.

Jeśli natomiast chodzi o wady, to należy pamiętać, że każdy właściciel każdego sklepu internetowego chce sprzedawać więcej. Wraz z rozwojem biznesu i zwiększoną ilością zamówień klientów może okazać się, że samodzielnie nie damy rady obsłużyć ich wszystkich. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem jest zlecenie logistyki w eSklepie zewnętrznej firmie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *