Sprawnie działająca strona sklepu internetowego to podstawa, dzięki czemu klienci chętniej i częściej dokonują w nim zakupów. Ważne jest zatem, aby na bieżąco wychwytywać wszelkie błędy oraz jak najszybciej je eliminować. Okazuje się, że problemy techniczne sklepów internetowych w Polsce są całkiem powszechne – o czym przekonać się można dzięki raportowi przygotowanemu przez firmę plumbr.eu.
Niemal połowa sklepów z problemami technicznymi
Badanie przeprowadzone przez plumbr.eu polegało na analizie 180 najpopularniejszych sklepów internetowych w Polsce. Testów dokonywał specjalnie stworzony w tym celu program – „odwiedzał” on witrynę eSklepu kilka razy w ciągu dnia (w godzinach porannych oraz popołudniowych), symulując zachowanie prawdziwego klienta. Badanie miało na celu zbadanie dwóch aspektów: występujących na stronie problemów technicznych oraz czasu reakcji na kliknięcie w odnośnik.
Okazuje się, że 48% wszystkich przetestowanych w ten sposób sklepów internetowych miało różnego rodzaju problemy techniczne. Znaczna część z nich nie uniemożliwiała skorzystania z witryny, jednak obecność wielu „drobnych” problemów powoduje, że o wiele trudniej jest wśród nich znaleźć te znacznie poważniejsze usterki.
Niestety wyniki badania nie są również zadowalające w kwestii szybkości sklepów internetowych – jedynie 9% przebadanych witryn wczytuje się w czasie krótszym niż 5 sekund, co jest najbardziej optymalnym wynikiem. Znaczna większość eSklepów oraz ich podstrony wczytują się zdecydowanie dłużej, co przez klientów może być odbierane jako problem techniczny, a w konsekwencji powodować może zjawisko porzuconego koszyka.
Okazuje się bowiem, że jeśli dana podstrona sklepu internetowego otwiera się dłużej niż 6 sekund, część użytkowników rezygnuje z dalszych odwiedzin, a niemal 80% już nigdy nie dokona zakupu w takim eSklepie. Aby sprawdzić szybkość wczytywania strony, można skorzystać z darmowych narzędzi, np. takich udostępnionych przez Google.
Problemy techniczne sklepów internetowych to poważna kwestia, której nie należy ignorować. Oczywiście część z błędów może być trudna do wyeliminowania, bez odpowiedniej wiedzy, jednak niektóre z nich mogą zostać usunięte również bez takich umiejętności. Można np. zmniejszyć liczbę witryn z błędem 404 („strona nie istnieje”) poprawiając linkowanie, bądź odpowiednio przygotować zdjęcia na stronę przed ich publikacją, co pozytywnie wpłynie na szybkość jej wczytywania.
Więcej szczegółowych informacji o tym, jak jeszcze można usprawnić działanie sklepu internetowego (np. przygotowując się przed wzmożonym ruchem w okresie przedświątecznym), można dowiedzieć się z materiałów przygotowanych przez ekspertów Akademii eCommerce. Kliknij tutaj i przekonaj się, co dla Ciebie przygotowaliśmy!
Sprawdziłem stronke plumbr.eu i jest możliwość samodzielnego sprawdzenia swojej stronki, jak to jest z naszym sklepem 😉