Planując założenie sklepu w internecie, należy zwrócić uwagę na szereg elementów. Jednym z nich – prawdopodobnie najważniejszym, zaraz po pomyśle na biznes – jest kwestia platformy, na której oparty będzie sklep. Platforma ecommerce to system, dzięki któremu o wiele łatwiejsza staje się nie tylko prezentacja produktów, ale także zarządzanie zamówieniami czy relacjami z klientami. Na co należy zwrócić uwagę i jak wybrać właściwą platformę sklepu internetowego?
Cena
Dla firm, które dopiero rozpoczynają działalność w Sieci, bardzo istotnym aspektem, decydującym o wyborze platformy ecommerce, będzie jej cena. Większość firm, która oferuje systemy ecommerce stosuje płatności abonamentowe, a więc klient musi co miesiąc dokonywać płatności, aby mieć dostęp do platformy.
Cena platformy ecommerce może wahać się w zależności od tego, jakie funkcje oferuje i w jakiej formie udostępniane jest użytkownikowi – jako usługa bądź jako samodzielne oprogramowanie.
Większość firm oferuje także darmowy okres próbny, co pozwala na przetestowanie usługi przed jej wykupieniem. Dzięki temu jesteśmy w stanie przekonać się, czy platforma ecommerce oferuje funkcje, które sprawdzą się w naszym sklepie internetowym.
Dodatkowe funkcje – integracje
Podczas wyboru platformy oprogramowania warto również zwrócić uwagę na to, jakie dodatkowe usługi mogą być z nią zintegrowane. Mowa tutaj zarówno o dodatkach ułatwiających czynności związane z fakturami, systemy do wysyłania mailingów, narzędzia analityczne czy rozwiązania logistyczne (integracja z magazynem).
Oprócz tego istotne jest, jakie metody płatności mogą być zintegrowane z systemem ecommerce. Aby klient mógł swobodnie dokonywać zakupów w sklepie, platforma ecommerce powinna oferować ich jak najwięcej – od przelewów tradycyjnych oraz elektronicznych, płatności kartą czy błyskawicznych (PayPal, PayU czy Blik).
Ciekawym rozwiązaniem są także dodatkowe aplikacje i rozszerzenia, która można zainstalować w sklepie. Warto zwrócić uwagę na dodatki takie jak system komentarzy (wraz z np. nagrodami za napisanie recenzji), ostatnio przeglądane przez klienta produkty lub to, czy platforma ma możliwość założenia bloga. O tym dlaczego warto prowadzić blog w sklepie internetowym można przeczytać w jednym z poprzednich artykułów na emarketing.pl.
Zgodność z urządzeniami mobilnymi
Zgodnie z danymi zebranymi podczas różnych badań, użytkowników mobilnych jest w Polsce niemal 20 milionów. Liczba ta z pewnością będzie z roku na rok coraz większa i należy również przyjąć, że duża część osób przeglądających internet na telefonie bądź tablecie dokonuje za pomocą tych urządzeń także zakupów w Sieci.
Dlatego też zależy zadbać o to, aby platforma ecommerce oferowała szablony sklepu, które będą responsywne, czyli płynnie dopasowywane do rozmiaru ekranu urządzenia, z którego korzysta klient. Dzięki temu samo przeglądanie, wyszukiwanie produktów oraz ich kupowanie będzie o wiele przyjemniejsze.
Nie tylko zwiększa to pozytywne doświadczenie klienta z korzystania ze sklepu, ale także – biorąc pod uwagę to, ile osób korzysta z urządzeń mobilnych – jest okazją do zwiększenia sprzedaży.
Możliwości rozwoju w przyszłości
Niezależnie od tego, jaka platforma ecommerce będzie fundamentem sklepu internetowego, warto pamiętać o tym, że biznes będzie się rozwijał wraz z upływem czasu – a przynajmniej na tym powinno zależeć jego właścicielowi.
Dlatego też należy wybrać takie rozwiązanie, które będzie mogło zyskiwać nowe możliwości, wraz z rozwojem sklepu. Często wiąże się to z wykupieniem droższego pakietu, oferującego dodatkowe funkcje czy więcej miejsca na serwerach – dzięki temu nie musimy na początku prowadzenia działalności płacić za opcje, których nie wykorzystamy.
Wybór właściwej platformy ecommerce może być trudny – w szczególności, że na rynku dostępnych jest szereg rozwiązań i firm, które oferują swoje usługi. Wiedząc jednak na co należy zwrócić uwagę, zanim zdecydujemy się na konkretną platformę, może znacznie ułatwić ten wybór.
Najważniejsze to jest skrypt, późniejsze jego rozwijanie, wydajność. To co opisane to jest pikuś. Ostatnio jest wiele zapytań o to czy dobry jest skrypt X czy Y – to co Marcin Duraj powiedział na FestiwaluSEO – unikać skryptów w modelu SaaS, zakodowanych. Otwarty kod daje możliwości rozbudowy, modyfikacji i elastycznej zmiany programisty. Skrypt autorski to stryczek na szyję.