Chcesz założyć sklep online? Nie wiesz, jak się za to zabrać? Która platforma e-commerce będzie najlepszym wyborem? Podpowiadamy, jak założyć sklep internetowy i jak nim zarządzać.
Jak działa Shopify?
Jest wiele platform, które pozwalają na założenie sklepu online. Działają podobnie, jednak dla osób, które nie mają w tym doświadczenia, zdecydowanie najlepszym wyborem jest Shopify. Dlaczego? Przede wszystkim korzyścią jest to, że jest to platforma oparta na modelu subskrypcyjnym. Płaci się więc abonament, a w zamian ma się możliwość skorzystania z wszystkich funkcjonalności. Największą zaletą jest to, że nie potrzeba żadnej wiedzy technicznej, by rozwijać własny sklep online oparty na Shopify. Co więcej, zakładając e-commerce i rozwijając go, nie trzeba martwić się tym, czy nadąży za zmianami. Jest to platforma skierowana tak do małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstw. A jak zacząć? Można działać samodzielnie, a można powierzyć zadanie profesjonalistom. Szybko i bezproblemowo, nowoczesny, prawidłowo skonfigurowany sklep na Shopify pomoże Ci założyć agencja WeCanFly. Dzięki temu, że ma duże doświadczenie ze sklepami na tej platformie, jest w stanie postawić e-commerce w ekspresowym tempie, zarówno na gotowym szablonie, jak i na nieco zmodyfikowanym.
Co daje Shopify?
Twórca Shopify stworzył tę platformę, bowiem na rynku nie znalazł takiej, która spełniłaby jego oczekiwania. Potrzebował czegoś prostego w obsłudze, ale z możliwością personalizacji i pełną funkcjonalnością. Dzięki temu dzisiaj z Shopify nie tylko korzystają nowi użytkownicy, ale często migrują do niej z innych aplikacji.
Wiele osób docenia Shopify za bardzo dobrze działające wsparcie techniczne. Pojawiają się materiały edukacyjne, które ułatwiają zarządzanie sklepem. Dzięki udostępnionemu API można też w prosty sposób personalizować sklep. Oczywiście responsywność strony i mobile-first design są wyjściem w kierunku kupujących, którzy w dużej mierze korzystają z urządzeń mobilnych podczas przeglądania internetu. Zaletą sklepu opartego na Shopify jest też możliwość zorganizowania wielu kanałów sprzedaży bez konieczności płacenia za nie. Ale to nie wszystko. Na uwagę zasługuje również możliwość wybrania planu. W zależności od rozbudowania sklepu będzie to zupełnie inna oferta, ale i inne możliwości. Jednak niezależnie od wybranej taryfy, ma się dostęp do Centrum Pomocy Shopify, w tym do analiz, co jest bardzo przydatne przy ustalaniu planu działania. W przypadku sklepów dzisiaj kluczowe jest, by analizować zwłaszcza zachowania klientów. Dzięki temu wiadomo, czy podjęte działania są skuteczne. Jak sprawdzić zachowania klientów w sklepie na Shopify i dobrze wykorzystać tę wiedzę?
Jak sprawdzić zachowania klientów w sklepie na Shopify?
Właściciele sklepów opartych na platformie Shopify mogą korzystać z Centrum Pomocy Shopify. Tam w kategorii Analizy jasno wytłumaczone jest, do jakich raportów ma się dostęp w zależności od planu, z jakiego się korzysta.
W przypadku Basic Shopify lub wyższego ma się możliwość sprawdzenia raportów dotyczących zachowań klientów. Jeśli wybrało się droższy plan, to ma się również możliwość sprawdzenia wniosków z Analizy koszyka sklepu online. Co to daje? Można sprawdzić najpopularniejsze wyszukiwania w sklepie. To pozwala lepiej dopasować produkty pod potrzeby klientów. Dzięki temu da się nawet stworzyć zestawy produktów, czy zaplanować promocje.
W sytuacji, gdy wybierze się lepszy plan, a więc Shopify, Advanced Shopify lub Shopify Plus, to ma się dostęp do znacznie bardziej szczegółowych raportów dotyczących zachowań klientów. Dają w zasadzie ich pełen obraz. Można sprawdzić średnią liczbę zamówień, ale też średnie sumy zamówień i oczekiwaną wartość zakupu. Oczywiście dla planowania strategii marketingowej lepsze będą takie informacje jak jednorazowi klienci i powracający, lokalizacje, z jakich przychodzą, ale i lojalni kupujący.
Może się okazać, że klientów jest za dużo lub okres, z jakiego są dane to za mało. Wówczas zdecydowanie lepiej jest skonfigurować i użyć do analizy Google Analytics. A co dają takie dane? Jak je wykorzystać?
Jak mądrze wykorzystać wiedzę o zachowaniach klientów w sklepie online?
Raport o zachowaniach klientów może posłużyć do analizy tzw. customer journey. Możliwe jest to dzięki analizie wszystkich interakcji, jakie podejmuje internauta w całym procesie zakupowym. Ważne są oczywiście zarówno te działania, które kończą się zakupem, jak i te bez tego typu finału. Dzisiaj często ważne jest samo zainteresowanie wybranej grupy docelowej. Jeśli faktycznie odwiedza stronę, to znaczy, że działania przynoszą efekt.
Kolejnym krokiem powinno być zainteresowanie jej produktem/usługą. Później skłonienie do działania – zakupu, zapisania w Ulubionych, dołączenia do Newslettera. Doskonale jest, gdy kontakt z marką jest potem podtrzymywany.
Oczywiście współczynnik odrzuceń jest również bardzo ważny. Jednak czasami może zadowalać sam czas spędzony na stronie i ilość stron przejrzanych podczas sesji. Wówczas wiadomo, czy oferta/treści zamieszczone są interesujące, ale są inne powody braku zakupu. Średnia wartość koszyka również pokazuje, na ile stać klientów i jakie można zatem zaoferować promocje, by to zmienić.
Trudno jednoznacznie powiedzieć, jakie dane i w jakim celu wykorzystać. Wiele zależy od tego, jakie się ma cele biznesowe, na jakim etapie działalności się jest i z czym jest największy problem. Z pewnością jednak nie powinno się lekceważyć analizy zachowań klientów. To jest podstawa działania.