W jednym z materiałów z serii eMarketing TV, mieliśmy okazję przekonać się, dlaczego warto i w jaki sposób należy monitorować efektywność reklam w Internecie. Artykuł ten dotyczył w głównej mierze narzędzia Google Analytics, jednak co w przypadku reklam publikowanych np. na Facebooku? Portal społecznościowy oferuje swoje własne rozwiązane, jakim jest Pixel Facebooka. Czym on jest, jakie daje możliwości i jak zacząć go używać?
Co to jest Pixel Facebooka?
Pixel na Facebooku to inaczej kilka linijek kodu, które należy wkleić w kodzie źródłowym swojej strony internetowej – pomiędzy znacznikiem <head> oraz </head>. Jego działanie można porównać z popularnym narzędziem Google Analytics – kod umożliwia śledzenie dalszych kroków użytkowników, którzy kliknęli w reklamę na Facebooku. Z innych korzyści zastosowania Pixela Facebooka można też wymienić:
- zbieranie danych o użytkownikach (np. to na jakich urządzaniach zobaczyli reklamę w portalu społecznościowym) co daje możliwość lepszej optymalizacji komunikatów;
- informacje te pozwalają także stworzyć tak zwane „dynamiczne” reklamy, oparte na tym, jakie produkty na stronie sklepu internetowego są przez klientów najchętniej oglądane;
- retargeting, czyli funkcja pozwalająca na skierowanie reklam do konkretnych grup odbiorców, na podstawie tego jakie działania podjęli oni na stronie;
- tworzenie grup podobnych odbiorców, do którym warto wyświetlić reklamy;
- szczegółowe statystyki na temat osób, które trafiają na stronę sklepu poprzez reklamę na Facebooku.
Jak utworzyć Pixel Facebooka?
Samo stworzenie Pixela nie powinno nikomu sprawić większych problemów. Wystarczy udać się na stronę „Menedżera Reklam” na Facebooku, a następnie z dostępnych opcji wybrać „Piksele”:
Po zapoznaniu się z podstawowymi informacjami na temat kodu śledzenia, należy kliknąć przycisk „Utwórz piksel”.
Kolejnym krokiem jest dokończenie konfiguracji Piksela – czyli skopiowanie bazowego kodu i wklejenie go w kodzie źródłowym każdej podstronie witryny.
Czynność tę można wykonać samemu, bądź wspomóc się wiedzą bardziej doświadczonej osoby. Facebook przygotował też artykuł, w którym wyjaśnia w jaki sposób dodać Pixel do poszczególnych systemów e-commerce lub CMS.
Po dodaniu kodu zostaną zbierane podstawowe informacje o wizytach użytkowników na stronie poprzez kliknięcie reklamy na Facebooku. Dodatkową możliwością jest także mierzenie tak zwanych zdarzeń, dzięki którym łatwiejsze staje się śledzenie konwersji na poszczególnych podstronach (np. dodanie produktu do koszyka lub pobranie pliku). Kody poszczególnych zdarzeń dodaje się do podstawowego Pixela Facebooka – ich listę znaleźć można podczas konfigurowania kodu śledzenia.
Z pewnością część z informacji tutaj przedstawionych może być zbyt skomplikowana dla niektórych użytkowników, jednak warto zapoznać się ze wszystkimi możliwościami oraz korzyściami, jakie daje wdrożenie Pixela Facebooka na stronie internetowej. W szczególności polecane jest zapoznanie się z materiałami, które dostępne są na stronach pomocy portalu społecznościowego.