(00:06) Grzegorz: Wcześniej jak rozmawialiśmy o tym gdzie będzie pojawiać się reklama, pokazałeś że moja reklama pozycjonowania będzie pojawiać się w wynikach organicznych (naturalnych wynikach w wyszukiwarce Google), a wyżej wskazałeś, że te wyniki to są linki sponsorowane z programu Google AdWords. Czym pozycjonowanie różni się od kampanii linków sponsorowanych w Google Adwords?
(00:27) Łukasz: Patrząc z perspektywy właściciela sklepu, w przypadku kampanii Adwords płacimy po prostu za to, że pojawimy się w tych wynikach. Oczywiście, sposób działania to jest osobny temat, ale jest on bardzo rozbudowany i po prostu zależy to od tego, jakie środki jesteśmy w stanie przeznaczyć na to aby w tych wynikach się pojawić.
(00:48) Grzegorz: OK, ale widziałem, że te linki sponsorowane są wyżej niż naturalne wyniki wyszukiwania. Więc wyszedłbym z założenia, że jak już mam płacić za miejsce w wyszukiwarce Google, to zamiast pozycjonowania wybieram linki sponsorowane, bo są wyżej, a jak są wyżej to prawdopodobnie więcej osób w te linki wchodzi. Jakie jest Twoje zdanie w tym zakresie?
(01:10) Łukasz: Zgadzam się z Tobą. Natomiast kwestią są koszty. Za pozycjonowanie organiczne nie ponosimy żadnych kosztów jeżeli chodzi o pojawienie się w tych wynikach. Jesteśmy tam po prostu bezpłatnie. Google indeksuje strony internetowe i na podstawie swoich algorytmów ocenia, która strona pojawi się na pierwszej, czy drugiej stronie wyszukiwania. Natomiast jeśli chcemy znaleźć się na samej górze, tak jak wspomniałeś, czyli w miejscu przeznaczonym dla kampanii AdWords, no to musimy za tą reklamę po prostu zapłacić.
(01:46) Grzegorz: OK. Czyli rozumiem, że za linki sponsorowane, za to żeby być najwyżej w wyszukiwarce Google, to musimy zapłacić wyszukiwarce.
(01:54) Łukasz: Dokładnie.
(01:55) Grzegorz: Natomiast wyszukiwarce nie musimy płacić za te linki, które są poniżej, w tych organicznych wynikach wyszukiwania.
(02:04) Łukasz: Dokładnie, tak to działa.
(02:05) Grzegorz: Ale dobrze znaleźć specjalistę i zapłacić mu, abyśmy w tych bezpłatnych wynikach wyszukiwania byli wyżej niż konkurencja.
(02:13) Łukasz: Tak jak mówisz, bardzo często te koszty, które poniesiemy (które będziemy musieli wydać na działanie agencji marketingowej, czy konkretnego specjalisty) i tak będą niższe niż koszty, które przeznaczymy na linki sponsorowane.
(02:28) Grzegorz: OK. Czyli wybór jest taki, że mogę być najwyżej w wynikach wyszukiwania w linkach sponsorowanych w programie Google Adwords, ale prawdopodobnie tez jest taka, że będzie mnie to kosztować więcej, bądź sporo więcej niż współpraca ze specjalistami z zakresu pozycjonowania stron, aby być wysoko w tych organicznych wynikach wyszukiwania.
(02:52) Łukasz: Oczywiście, przy czym musisz wziąć też pod uwagę czas, który będzie konieczny na wyświetlenie się w tych wynikach. Jeżeli chodzi o pozycjonowanie, tutaj mamy bardzo szerokie spektrum jeżeli chodzi o czas, w którym się pojawimy. W przypadku fraz, które są mniej konkurencyjne, rzadziej wpisywane w wyszukiwarkę, potrzebujmy 2-3 miesięcy, na to żeby pojawić się na pierwszej stronie wyników, chociaż nie ma tutaj sztywnej reguły. W przypadku trudniejszych fraz lub też bardzo trudnych, ten czas może wynieść nawet rok (zanim znajdziemy się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania). Jeżeli chodzi o reklamę AdWords – zapłacimy, pojawimy się zaraz po zaakceptowaniu naszych reklam przez wyszukiwarkę.
(03:37) Grzegorz: Czyli można powiedzieć, że w strategii reklamy swojego sklepu internetowego, o pozycjonowaniu można myśleć jako o długofalowej inwestycji, a linki sponsorowane mogą dać natychmiastowy efekt, ale będzie to obarczone niemałymi kosztami.
(03:56) Łukasz: Dokładnie. Musimy ponieść większe koszty za to, że po prostu szybciej uzyskamy rezultat w postaci wartościowych wejść na naszą stronę internetową.