Narzędzie Google Analytics – mimo iż jest dostępne całkowicie za darmo – zawiera bardzo wiele przydatnych funkcji. Jednocześnie też narzędzie to może przytłaczać mnogością opcji i nie zawsze jego obsługa jest intuicyjna. Szczególnie, jeśli chodzi o analizowanie gotowych raportów – zazwyczaj nie przedstawiają one tych danych, które są ważne dla konkretnego biznesu.

Innych wskaźników potrzebuje blog, innych landing page, a jeszcze innych sklep internetowy. Na szczęście Google umożliwia swobodne dopasowywanie swojego narzędzia do własnych potrzeb i pozwala stworzyć niestandardowe raporty w Google Analytics. Dzięki temu zmierzymy to, co jest dla nas najbardziej istotne.

 

Domyślne raporty w Google Analytics

Zaraz po utworzeniu konta w usłudze Google i podpięciu do niej witryny do analizy, użytkownik ma dostęp do wielu różnych, domyślnie skonfigurowanych raportów. Obejmują one między innymi sposób pozyskiwania odbiorców czy ich zachowanie na stronie.

Nie zawsze jednak te raporty są wystarczające – Google Analitycs nie jest w stanie sam określić, jakie dane są dla danej witryny najważniejsze, dlatego istotne jest opanowanie umiejętności samodzielnego tworzenia raportów niestandardowych.

 

Raporty niestandardowe w Google Analytics

Proces tworzenia niestandardowego raportu w Google Analytics rozpoczyna się w zakładce „Dostosowanie”, po rozwinięciu której należy wybrać opcję „Raporty niestandardowe”, a następnie „Nowy raport niestandardowy”.

raport-niestandardowy-1-min

 

Użytkownik zobaczy wtedy okno kreatora raportu:

2017-07-05_09h06_13-min

 

Na początek warto nadać mu odpowiednią nazwę – najlepiej taką, która od razu będzie określała jakie dane są w raporcie mierzone.

W następnej kolejności konieczne jest wybranie jakie rodzaje danych oraz jakie wymiary będą w raporcie widoczne.

Dane, to wszystkie informacje wyrażone w liczbach, np.:

  • wejścia na stronę;
  • użytkownicy;
  • średni czas na stronie.

 

Z kolei wymiary to atrybuty tych danych, a więc np.:

  • źródło;
  • typ ruchu;
  • kraj.

 

Do wyboru są też trzy typy raportów:

  • eksplorator – najbardziej standardowy rodzaj raportu, zawierający tabelą oraz wykres liniowy oraz elementy dodatkowe, jak np. wyszukiwarka ;
  • tabela kartotekowa – dane wyświetlane są w wierszach i można je sortować;
  • nakładka mapy – przydatna przy analizowaniu liczby wyświetleń, z podziałem na kraje, dane są pokazywane na mapie świata z poszczególnymi miejscami zaznaczonymi ciemniejszym kolorem.

Możliwe jest także bardziej zaawansowane skonfigurowanie niestandardowego raportu, poprzez dodanie filtrów (np. wykluczających ruch z określonej witryny, urządzenia lub kraju).

filtry-min

 

W sekcji „Widoki danych” wybiera się konto, z którego wyświetlane będą informacje. Przydatne, jeśli pod jedno konto Google Analytics podpiętych jest kilka witryn.

Dodatkowo każdy raport niestandardowy może składać się z kilku kart, gdzie na każdej dane mogą być przedstawione w inny sposób.

Po zapisaniu raportu jest on widoczny w sekcji „Raporty niestandardowe”:

widok-raportow-niest-min

 

Przykładowe raporty niestandardowe

Ciekawą opcją dostępną podczas tworzenia indywidualnych raportów jest możliwość ich udostępnienia innym użytkownikom, dzięki czemu nie muszą oni tworzyć ich samodzielnie, a jedynie „importować” do swojego konta Google Analytics.

Wystarczy przy wybranym raporcie kliknąć opcję „Działania”, a następnie wybrać opcję „Udostępnij”. Możliwe jest skopiowanie odnośnika do raportu niestandardowego i przekazanie go innej osobie. Istnieje także opcja dodania konfiguracji do tak zwanej Galerii rozwiązań, gdzie do szablonu raportu będzie miał dostęp każdy.

raport-udostepnianie-min

 

Warto przejrzeć zawartość tej strony i wybrać raport niestandardowy, który będzie mierzył najbardziej istotne dla nas dane.

Poniżej zamieszczamy również kilka przykładowych konfiguracji (w celu ich zaimportowania wystarczy kliknąć w nazwę), które pokazują w jaki sposób można wykorzystać funkcję tworzenia raportów niestandardowych:

  1. Godziny oraz dni tygodnia – raport ten pozwala sprawdzić w jaki dzień tygodnia i o której godzinie użytkownicy witryny są najbardziej aktywni;
  2. Sesje i odwiedzający – najbardziej jakościowy ruch na stronie;
  3. Szybkość witryny – raport ten pokazuje, jak dobrze strona radzi sobie na poszczególnych urządzeniach (wraz z podziałem na przeglądarki internetowe), zbyt długie czasy wczytywania mogą skutecznie zmniejszyć konwersję;
  4. Źródło ruchu i jego efektywność – raport pozwala określić, które źródła ruchu na stronę są najbardziej efektywne i w jakich kanałach warto się reklamować.

 

Jedna odpowiedź

  1. Trafiłem na ten portal przypadkiem. Macie ciekawe tematy. Widać, że jeszcze nie jesteście wypaleni zawodowo 🙂

    W kwestii mały zmian, może warto ułatwić komentowanie przechodząc na https://disqus.com/
    Narzędzie mega popularne na podobnych portalach. FB, G+, twitter…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *