Czy Polacy dokonują zakupów jedynie w rodzimych sklepach internetowych? Dane z badania przeprowadzonego przez firmę PAYBACK wskazują, że duży odsetek konsumentów chętnie sięga też po ofertę eSklepów poza granicami naszego kraju. Jakie zakupy w zagranicznych sklepach internetowych najchętniej robią Polacy i co powstrzymuje tych, którzy wybierają eSklepu w kraju?
Powody zakupów w zagranicznych sklepach internetowych
To, co sprawia, że Polacy chętniej zaglądają na strony zagranicznych eSklepów, to fakt, że posiadają one produkty, których konsumenci nie mogą odnaleźć w sklepach internetowych działających na terenie kraju – takiej odpowiedzi w ankiecie udzieliło niemal 69% respondentów.
Innym powodem są kwestie finansowe. Okazuje się, że 68% ankietowanych wybiera zagraniczne sklepy, ponieważ oferowane w nich produkty są tańsze – nawet pomimo płacenia za nie w obcej walucie.
Klientów z Polski kusi też o wiele większy wybór produktów, jaki oferują zagraniczne sklepy działające w sieci. Bogatszy asortyment przekonuje 70% respondentów.
Ostatnim powodem jest natomiast chęć zdobycia danego przedmiotu tuż po jego pojawieniu się na rynku – zagraniczne eSklepy zwykle udostępniają klientom nowe towary o wiele szybciej, niż dzieje się to w rodzimych sklepach.
Wady zakupów w zagranicznych eSklepach
Spośród wymienionych korzyści z dokonywania zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, ankietowani wymieniają też ich minusy. Jednym z najpoważniejszych jest przede wszystkim wydłużony czas wysyłki, co zniechęca niemal 54% badanych.
Kolejną wadą są także wysokie koszty samej przesyłki (34% ankietowanych), gdyż o wiele trudniej znaleźć eSklep, który zaoferuje darmową wysyłkę – co jest często spotykane w sklepach internetowych działających w Polsce.
Klienci, którzy dokonują zakupów w zagranicznych eSklepach, boją się też ewentualnych kłopotów w przypadku konieczności zwrotu produktu bądź jego reklamacji. Obawy takie ma niemal 30% respondentów.
Najchętniej kupowane towary w zagranicznych eSklepach
Według ankiety przeprowadzonej przez PAYBACK, Polacy najchętniej szukają w zagranicznych sklepach internetowych elektroniki (komputerów, telefonów i innych) – odpowiedzi takiej udzieliło blisko 41% respondentów.
Z kolei niemal 35% kupuje w eSklepach poza granicami kraju ubrania, a pozostali (27%) różnego rodzaju akcesoria oraz kosmetyki lub perfumy.
Średnia wartość koszyka w zagranicznych sklepach internetowych wynosi około 100 do 300 zł – do zakupów na taką kwotę przyznała się prawie połowa respondentów biorących udział w ankiecie.
30% ankietowanych opłaca zakupy przy użyciu karty płatniczej, a najchętniej wybieraną metodą przesyłki jest kurier (43%).
Spośród osób, które obawiają się dokonywania zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, wielu z nich zniechęcają podobne kwestie, co klientów już kupujących w zagranicznych eSklepach. Jest to przede wszystkim długi czas dostawy oraz wysokie koszty przesyłki i problem z reklamacją. Część klientów z Polski (33%), którzy nie chcą kupować w zagranicznych sklepach internetowych twierdzi, że trudno im ustalić, czy dany eSklep jest bezpieczny.
Chciałbyś założyć własny sklep internetowy?
Masz pomysł na swój własny internetowy i chcesz go wcielić w życie? Nic prostszego, zwłaszcza, że niedawno wystartowała Akademia eCommerce – miejsce, gdzie eksperci z branży nauczą Cię, jak rozpocząć lub rozwinąć sprzedaż w sieci!
Chcesz wiedzieć więcej? Nie czekaj – udaj się na tę stronę i przekonaj się, co zyskasz dołączając do Akademii eCommerce!
Ciekawy artykuł ale jednak wynik może być zakłamany. Jeżeli Polak jest za granica i kupuje tam ze sklepu internetowego to kupuje u siebie czy za granicą? 😊
Słuszna uwaga 🙂