Facebook umożliwia nawiązywanie kontaktu z klientami oraz innymi użytkownikami na przykład za pomocą osobnego, firmowego fanpage’a. Od niedawna marki zyskały nowe miejsce, gdzie mogą angażować oraz kontaktować się ze swoimi fanami: Grupy na Facebooku. Szczególnie biorąc pod uwagę niedawno prowadzone nowości – możliwość tworzenia grup przez fanpage oraz opcja ich połączenia ze stronami firmowymi, o których pisaliśmy w tym miejscu. Jak zatem można wykorzystać Grupy na Facebooku w biznesie?
Ustawienia prywatności Grupy
Podczas tworzenia nowej Grupy na Facebooku – a teraz może założyć ją nawet fanpage – użytkownik dostaje do wyboru opcje jej prywatności. Oprócz tego, że niektóre z ustawień (np. „zamknięta” i „ukryta”) ograniczają jej widoczność dla pozostałych osób, ustawienie to może służyć również jako forma zachęcenia użytkowników do dołączenia do społeczności – w innym przypadku nie będą oni mogli zobaczyć treści, które się tam znajdują.
Jeśli zdecydujemy się na opcję „Grupa otwarta”, to wtedy wszyscy użytkownicy Facebooka będą mogli przeglądać znajdujące się w Grupie wpisy. Wybór właściwej opcji prywatności Grupy zależy zatem od tego, w jakim celu postanowimy ją wykorzystać.
Miejsce, gdzie użytkownicy mogą zyskać pomoc techniczną
Jednym z pomysłów, jak można wykorzystać Grupy na Facebooku w biznesie, jest stworzenie miejsca, gdzie jej członkowie mogą zadawać pytania odnośnie produktów bądź usług i uzyskiwać na nie odpowiedzi. Pomocą może służyć sama marka – firmy oprócz możliwości tworzenia grup zyskały też możliwość administrowania nimi i dodawania wpisów oraz udzielania się w dyskusjach – albo inni jej członkowie.
W tym przypadku Grupę na Facebooku można porównać do działu pomocy np. na forum internetowym – użytkownicy mogą zadawać pytania i przy okazji będą widzieć je inne osoby, które mogą podzielić się swoją wiedzą i pomóc w rozwiązaniu problemu. Dyskusje będą też widoczne dla innych, co sprawia, że osoby, które spotkają się z podobnym kłopotem, będą potrafiły sobie z nim poradzić.
Zbieranie opinii o produktach oraz usługach
Innym pomysłem jest możliwość wykorzystania Grup jako miejsca, gdzie członkowie mogą dzielić się opiniami na temat oferowanych przez firmę produktach lub usługach. Dzięki temu łatwiejsze będzie usprawnienie produktów w przyszłości.
Oprócz tego firma może zadawać pytania członkom Grupy, aby poznać ich opinie o poszczególnych wariantach produktów, które mają być w niedalekiej przyszłości wprowadzone do oferty – które z nich podobają się im najbardziej, które z funkcjonalności powinny się znaleźć w oferowanej przez firmę usłudze itp.
Pozwoli to sprawdzić, jak dany produkt spodoba się klientom jeszcze przed jego premierą rynkową i wprowadzić ewentualne poprawki.
Miejsce, gdzie publikowane będą nowości z branży
W przeciwieństwie do fanpage’a, który jest miejscem, gdzie firma promuje swoje usługi oraz produkty, Grupy powinny być wykorzystywane jako miejsce, gdzie członkowie mogą znaleźć ciekawe informacje oraz wiadomości na temat związany z branżą, w której działa marka.
Należy zatem unikać zbytniego reklamowania swoich własnych rozwiązań na stronie Grupy, a zamiast tego udzielać się w dyskusjach z innymi użytkownikami, pokazując przy tym swoją wiedzę na dany temat.
Moderowanie dyskusji oraz usuwanie niepotrzebnych, spamowych treści
Zyskując możliwość bycia administratorami Grup, fanpage mają możliwość decydowania, jakie treści będą widoczne dla członków społeczności zorganizowanych wokół marki. Dobrym pomysłem jest stworzenie regulaminu Grupy, który wyświetlany będzie każdemu użytkownikowi w jej opisie – zakazującego publikowania materiałów, które powszechnie uważane są za spam.
W razie gdyby takie treści jednak się pojawiały – należy konsekwentnie je usuwać i blokować osoby odpowiedzialne za jego publikowanie.
Grupy na Facebooku w biznesie – możliwość zbudowania społeczności wokół firmy
Z Grup na Facebooku korzysta niema 100 milionów użytkowników portalu społecznościowego – oznacza to, że ich wykorzystanie w działaniach marketingowych firmy jest dobrym sposobem na zwiększenie nie tylko zasięgu, ale także opcją na stworzenie wokół marki zgranej społeczności ludzi, którzy chętnie dzielić się będą interesującymi wiadomościami oraz pomagać będą innym użytkownikom rozwiązywać ich problemy. Zdecydowanie warto więc wykorzystać tę funkcję Facebooka i komunikować się ze swoimi klientami czy fanami przy pomocy Grup.