System CRM, czyli customer relationship management, przydaje się w każdej firmie, bez względu na to, jak bardzo jest ona rozwinięta. Dlaczego? Ponieważ system ten pozwala na zarządzanie relacjami z klientami – innymi słowy pomaga on tworzyć bazę klientów, efektywnie prowadzić komunikację z takimi osobami, ale także wspomaga sprzedaż, działania marketingowe czy obsługę klienta.
Na rynku istnieje wiele systemów CRM – większość z nich jest oczywiście płatna i oferuje bardzo zaawansowane funkcje. Część z nich jest jednak dostępna całkowicie bezpłatnie. I choć w wersji darmowej programy te mają pewne ograniczenia, to na początkowym etapie działalności firmy z pewnością będą one przydatne. Przedstawiamy wybrane, darmowe narzędzia CRM.
Egito
System ten przeznaczony jest do kompleksowego zarządzania firmą, a przy okazji oferuje też funkcjonalności narzędzia CRM. W wersji darmowej, Egito pozwala na zapisanie oraz zarządzanie 100 kontrahentami oraz klientami, a także umożliwia dodanie 100 faktur (powiązanych z bazą kontrahentów). W ramach bezpłatnego planu możliwe jest także utworzenie maksymalnie 10 ofert.
Z pozostałych funkcji dostępnych w wersji darmowej tego narzędzia CRM można wymienić też kalendarze, planowanie działań oraz zadań, tworzenie list produktów czy ofertowanie.
Sugester
Kolejny system CRM, który w wersji darmowej oferuje sporo funkcji. Pozwala na posiadanie bazy składającej się ze 100 klientów, a ponadto umożliwia integracje z czatem (przy czym wszystkie rozmowy z klientami będą automatycznie przypisywane do osób w bazie), połączenie własnych skrzynek mailowych (dzięki czemu nie trzeba korzystać z osobnych programów przeznaczonych do wysyłania wiadomości) oraz pomaga zarządzać zadaniami pracowników firmy.
Sugester pozwala też na tworzenie raportów oraz dzielenie klientów na różne segmenty i wysyłanie im cyklicznych komunikatów. Program umożliwia dopasowanie go do własnych potrzeb – można wyłączać poszczególne kolumny i dezaktywować nieużywane moduły, co znacznie ułatwia pracę.
CRMCube
Również dostępny w wersji darmowej, CRMCube posiada podobne funkcje, co wcześniej przedstawione narzędzia. Umożliwia stworzenie bazy składającej się z maksymalnie 100 klientów oraz ułatwia utrzymanie z nimi stałego kontaktu. Dodatkowo CRMCube daje możliwość tworzenia i grupowania zadań pracowników, zarządzanie dokumentacją firmową oraz zamówieniami.
CRM Berberis Minima
Jest to produkt, który wymaga pobrania aplikacji na komputer. W wersji darmowej pozwala na użytkowanie go na jednym stanowisku i usprawnia kontakty z klientami oraz zarządzanie zadaniami pracowników czy wysyłanie korespondencji (narzędzie posiada wbudowany klient poczty elektronicznej).
Ograniczeniem wersji darmowej jest natomiast brak możliwości tworzenia praz przesyłania faktur.
Damnlist
Program ten jest dostępny jedynie w wersji anglojęzycznej, jednak nie powinno to stanowić znaczącej bariery. Narzędzie za darmo oferuje możliwość tworzenia rozbudowanej, nieograniczonej listy klientów – wraz z notatkami, własnymi polami i innymi opcjami.
Narzędzie CRM pozwala także na tworzenie i wysyłanie faktur, planowanie wydarzeń, zadań oraz wysyłanie do klientów wiadomości e-mail czy SMS (w wersji bezpłatnej można wysłać 5 wiadomości tekstowych miesięcznie).
Dodatkowo program ten może być obsługiwany przez nieograniczoną liczbę użytkowników, co znacznie zwiększa jego użyteczność w kilkuosobowych firmach.
Darmowe narzędzia CRM – czy warto ich używać?
Z pewnością darmowe wersje narzędzi CRM posiadają szereg ograniczeń i wraz z rozwojem firmy może okazać się, że brakuje w nich pewnych istotnych funkcji. Jednak warto na samym początku skorzystać z rozwiązań bezpłatnych – dzięki temu dowiemy się, które narzędzie jest dla nas najlepsze, które oferuje opcje przydatne w naszym biznesie i czy warto inwestować środki w wersję bardziej rozbudowaną.
Większość popularnych narzędzi CRM posiada wyłącznie darmowy okres próbny (zazwyczaj miesiąc lub kilkanaście dni) – te opisane w artykule są natomiast dostępne w bezpłatnym wariancie przez nieograniczony czas, który pozwala na ich dogłębne przetestowanie.
korzystalem z crmcube i musze powiedziec ze jest slaby… mnostwo bledow ktore sa naprawiane (wlasciwie nie sa) w slimaczym tempie
Na własny serwer, od 4 lat korzystam z open source http://epe.si/pl/free-crm/ Nic lepszego na naszym rynku nie ma.
Z opisywanych najciekawiej prezentuje się Damnlist czy ktoś korzystał? Pozostałe mają ograniczenia do 100 pozycji więc raczej nie warto się nimi interesować chyba, że tylko w celach testowych.
Takie aplikacje faktycznie niesamowicie ułatwiają relację z klientami, pozwalając je zautomatyzować, a przez to przyśpieszyć. Osobiście nie wyobrażam sobie, żeby moja firma miała funkcjonować bez nich.
W firmie, w której pracuję korzystamy z programu kamflex. Co prawda nie jest on darmowy, ale pakiety są w bardzo korzystnych cenach. Darmowe rozwiązania, które testowaliśmy nie były dla nas wystarczające.
Moim zdaniem można też dopisać https://csmart.pl – jest prosty, idealny dla małych i średnich firm, z opcją 14-dniowego testowania. Bez względu na to, jaki się wybierze, warto zwracać uwagę, by najpierw był ten czas na sprawdzenie, to pozwala uniknąć nietrafionych wydatków.
My za to używamy i proponujemy Odoo CRM, który można łatwo poszerzyć o inne aplikacje takie jak sprzedaż, fakturowanie, projekt i e-mail marketing. Sama aplikacja CRM jest zupełnie darmowa w wersji SAAS, płatna tylko w momencie kiedy zainstalujemy inne aplikacje niż CRM. Poza tym jest zupełnie darmowo dostępna Odoo Community Edition z wszystkimi aplikacjami z pakietu ERP, jedyny koszt to koszt hostingu na serwerze. Proponujemy hosting już w cenie 1000zł/rok za w pełni funkcjonalny pakiet wszystkich aplikacji! Zapraszamy do kontaktu w celu darmowego demo Odoo CRM.
Ja korzystam w firmie z livespace. Super sprawa. Kilka osób korzysta. Można robić procesy sprzedażowe, które są już wcześniej zdefiniowane. Sprawdza się u nas od 2 lat. Po polsku i bardzo intuicyjny.
My używamy LiveSpace. Sprawdźcie . Super przygotowane ma procesy sprzedaży. Pomaga to handlowcom.
To nie porozumienie, że damnlist każe sobie płacić za dostęp do często zacinającego się crm. W sprzedaży, to niedopuszczalne.