Decydując się na wdrożenie strategii video marketingu (o której więcej pisaliśmy tutaj) wiąże się nie tylko z wyprodukowaniem treści filmowych. Pozostaje jeszcze ich opublikowanie i… to wszystko? Niestety często okazuje się, że wideo nie ma tylu wyświetleń, ile byśmy oczekiwali. Dlaczego tak się dzieje i jak można zwiększyć liczbę wyświetleń filmów?
Dobór właściwe grupy odbiorczej
Jedną z przyczyn, dla których film nie zbiera wielu wyświetleń, jest fakt, że został on skierowany do nieodpowiedniej grupy odbiorczej. Rozrywkowe materiały może i będą lekkie w odbiorze, ale zdadzą się na nic, jeśli nie będą odpowiedzią na realne potrzeby widzów.
Tworząc materiały wideo należy zadać sobie pytanie, czy zagadnienie który zamierzamy w nim poruszyć będzie w jakikolwiek sposób powiązane z naszą marką. Nie warto na siłę zamieszczać w treści elementów, które są aktualnie popularne, „modne” i zabawne, jeśli filmy takie nie będą pomocne dla odbiorców.
Zadbaj o odpowiednią długość filmów
Ogólna zasada brzmi – im dłuższe wideo, tym trudniejsze jest utrzymanie uwagi odbiorców przez cały czas. Jaka powinna być zatem optymalna długość filmu? Bazując na dostępnych w sieci badaniach, wynosi on około 3-4 minuty – są to zatem krótkie filmy. Wideo o takiej długości jest uważane za krótkie nawet przez serwis YouTube, który pozwala filtrować wyniki wyszukiwania ze względu na długość treści:
Oczywiście nie w każdym przypadku należy stosować się do takiej długości – nie wszystkie tematy da się przecież kompleksowo omówić w tak krótkim czasie. Jednak jeśli zastanawiamy się, jak zwiększyć liczbę wyświetleń filmów, to warto wziąć ten fakt pod uwagę i tworzyć treści wideo, które będą dopasowane do zainteresowań odbiorców, a zarazem będzie je można obejrzeć np. w czasie jazdy pociągiem czy autobusem.
Dłuższe filmy zawsze można podzielić na kilka krótszych i pogrupować je w playlistę.
Optymalizacja pod wyszukiwarkę
Podobnie jak w przypadku treści pisanych na blogi czy na strony internetowe – bez właściwego ich zoptymalizowania pod wyszukiwarkę istnieje niewielka szansa, że ktoś na nie trafi (nawet przypadkiem).
Co istotne – filmy również podlegają optymalizacji! Pozycjonowanie treści pisanych i wizualnych jest bardzo podobne, z tą różnicą, że w przypadku tych ostatnich mamy mniejsze możliwości dodawania słów kluczowych.
Dlatego ważne jest przede wszystkim nadanie filmowi właściwego tytułu (takiego, który użytkownicy najchętniej wpisują w wyszukiwarkę), stworzenie dobrego opisu (zawierającego frazy kluczowe) oraz nadanie wideo powiązanych tagów (haseł, które określają jego treść). Więcej o pozycjonowaniu filmów pisaliśmy w tym artykule, gdzie znajduje się więcej szczegółów na ten temat.
Zastanów się, gdzie umieścić film
Wydaje się oczywiste, że tworząc film w ramach strategii video marketingu, najbardziej odpowiednim miejscem, gdzie powinien być on umieszczony, jest serwis YouTube. Nic dziwnego – korzysta z niego niemal 1/3 wszystkich użytkowników internetu i niemal połowa polskich osób z dostępem do sieci.
Pamiętać należy jednak też o tym, że istnieją także inne miejsca, gdzie warto umieścić wideo – np. media społecznościowe. Sposobem na to, jak zwiększyć liczbę wyświetleń filmów, jest dodanie ich bezpośrednio na Facebooka. Jest to miejsce, gdzie również przebywa znaczna ilość internautów – zgodnie z informacjami przekazanymi przez ten portal, ma on niemal 2 miliardy użytkowników miesięcznie.
Skupiając się zatem na jednej platformie wideo, znacznie ograniczamy możliwość dotarcia do większej liczby widzów. To, gdzie będzie umieszczony film również zależy od tego, do jakiej grupy odbiorców zamierzamy go skierować. Część użytkowników korzysta wyłącznie z YouTube, a inni oglądają wideo zamieszczone w kanałach społecznościowych – wspomnianym Facebooku, na Instagramie, czy nawet Snapchacie.
Każdy z tych kanałów rządzi się też innymi prawami, jeśli chodzi o treści, jakie powinno się na nim umieszczać – jedne są odpowiednie dla dłuższych treści (Facebook), a inne dla krótkich, nawet kilkusekundowych klipów.
Jak zwiększyć liczbę wyświetleń filmów? Promocja to podstawa!
Bez względu na to, jak ciekawe będzie wideo, do jakiej grupy odbiorczej go skierujemy, na jakim kanale umieścimy i jak dobrze zoptymalizujemy go pod wyszukiwarkę – wciąż można znacznie zwiększyć jego zasięg, a co za tym idzie – liczbę wyświetleń. Jak?
Odpowiedzią jest promowanie – nie tylko na kanale, na jakim wideo zostało pierwotnie opublikowane. Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie wszystkich dodatkowych możliwości wypromowania wideo. Dodając film na Facebooka lub YouTube, warto również zamieścić jego krótką zajawkę np. na Instagramie, wraz z linkiem do pełnej wersji filmu.
Nie kłóci się to z tym, o czym pisaliśmy wcześniej – o zamieszczaniu wideo we właściwym kanale. Publikując zajawkę do właściwego filmu wykorzystujemy możliwości, jakie daje np. Instagram oraz jego charakterystykę. Krótkie klipy wideo sprawdzają się tam najlepiej, a jeśli mają one dodatkowo zwiększyć zasięg filmu właściwego, to warto z tej możliwości skorzystać.
Krótki, ale wartościowy artykuł. Gratuluje.