Raport firmy Criteo, przeprowadzony przez przedsiębiorstwo analityczne Gartner, określa jakie trendy w branży e-commerce czekają nas w roku 2017. Jest to szczególnie istotne dla marketingowców, ponieważ dzięki temu będą oni wiedzieli, w jakie działania powinno się w niedalekiej przyszłości inwestować.
Personalizacja
Obecnie coraz trudniej firmom konkurować z pozostałymi przy pomocy oferty produktowej czy cen. Ważniejsze jest dopasowanie oferty do preferencji klientów – właśnie to decyduje o sukcesie firmy na rynku.
Personalizacja oferty przynosi korzyści nie tylko samym przedsiębiorstwom (poprzez większą liczbę sfinalizowanych transakcji i większy wskaźnik ROI, określający zwrot z inwestycji), ale także wpływa na pozytywne doświadczenia klientów. Są oni bardziej zadowoleniu z przedstawianej im oferty i wzrasta poziom ich zaangażowania, objawiający się poprzez częstsze odwiedziny strony sklepu, dłuższy czas spędzony na witrynie czy zmniejszona liczba porzuconych koszyków.
Dokładna analiza ścieżki zakupowej
Podczas dokonywania zakupów, klienci sklepów internetowych wchodzą w interakcje z różnymi kanałami czy narzędziami – proces ten nazywany jest ścieżką zakupową. Aby jeszcze bardziej zwiększyć zaufanie konsumenta do oferowanych przez firmę produktów lub usług i do samej marki, ważna jest analiza tej ścieżki i jej odpowiednie zoptymalizowanie.
Analiza ścieżki zakupowej pozwoli wyeliminować niektóre z problemów, z jakimi spotykają się klienci w różnych kanałach, a to przyczyni się do zwiększenia ich satysfakcji z dokonywania zakupów w sklepie, podwyższy także poziom zaufania do firmy. Wszystko to również ma wpływ na większe wyniki finansowe przedsiębiorstwa
Rzeczywistość rozszerzona
Jednym z minusów zakupów w internecie jest brak możliwości obejrzenia produktu w rzeczywistości. Klientom pozostają jedynie zdjęcia towaru na stronie sklepu lub filmy. Dlatego innym trendem w e-commerce jest także zastosowanie technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR – augmented reality).
Pozwala ona klientom nie tylko na oglądanie przedmiotu z każdej wybranej strony, powiększanie w celu zobaczenia szczegółów, ale także umożliwia „wpasowanie” wirtualnego produktu w przestrzeń, w której przebywa klient. Ułatwia to podjęcie decyzji zakupowej i tym oczywiście zwiększa przychody sklepu.
Jak zauważają eksperci w raporcie, samo wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości w sklepach to nie wszystko. Nie należy stosować tych rewolucyjnych nowości wyłącznie jako ciekawostki. AR być odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby klientów i pomagać im rozwiązywać ich problemy – np. aplikacja umieszczająca wirtualny mebel w mieszkaniu konsumenta pozwoli mu podjąć decyzję o tym, czy dany produkt będzie rzeczywiście pasował do aktualnego wystroju.