Zdjęcia produktowe są bardzo istotnym elementem każdego sklepu internetowego. Pozwalają one nie tylko zapoznać się klientom z ofertą sklepu, ale także odpowiednio wykonane fotografie produktowe przyciągają wzrok i efektywnie zwiększają sprzedaż. Jakie rodzaje zdjęć produktowych są najczęściej wykorzystywane w eCommerce?
Packshot
Są to fotografie, na których jest widoczny wyłącznie sam produkt, na nierzucającym się w oczy tle (zazwyczaj białym) i zdjęcia takie pozbawione są cieni. Pozwala to klientom skupić się tylko na towarze, jego wyglądanie, a nie na otoczeniu.
Do packshotów zaliczane są także zdjęcia produktowe nazywane „duchami”. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na przykłady takiej fotografii:
Packshoty „duchy” przedstawiają sam przedmiot. Charakteryzują się one tym, że nie widać na nich modela, jednak ubrania są przestrzenne, wypełnione i nie wydają się przez to „płaskie”, co zwiększa ich atrakcyjność.
Zdjęcia produktowe „duchy” są najczęściej wykorzystywane w kategoriach takich jak moda, aby przedstawić rzeczywisty wygląd oraz kształt ubrania, jednak bez użycia modela. Dodatkowo umożliwiają one skupienie się na detalach, na które zazwyczaj nie zwraca się uwagi przy zdjęciach z modelem. Warto wiedzieć, że zarówno zdjęcia „duchy”, jaki i fotografia produktowa z modelem mogą być wykorzystywane jednocześnie, aby przedstawić zarówno szczegóły jak i ogólny wygląd ubrania czy stylistykę.
Standardowe packshoty mogą natomiast przedstawiać niemal każdy inny produkt, który dostępny jest w ofercie sklepu – sprzętów elektronicznych, akcesoriów, biżuterii i innych.
Zdjęcia wizerunkowe – lookbook
Takie zdjęcia produktowe mają za zadanie wykreować pewien wizerunek, styl. Często przedstawiają one np. ubrania na modelu, ale nie jest to warunek konieczny. Zdjęcia wizerunkowe pokazują także sam przedmiot w aranżacji lub w trakcie używania.
To, jakie przedmioty będą utrwalone na zdjęciach wizerunkowych zależy głównie od samej marki i tego jaką ona ma stylistykę. Tego typu fotografia produktowa jest szczególnie wykorzystywana w modzie, dzięki czemu można pokazać stylistykę, do jakiej pasuje dane ubranie, lub dla jakich osób będzie ono najlepsze.
Również w przypadku innych produktów stosuje się fotografię wizerunkową – zarówno w samym sklepie internetowym, ale także w różnych formach promocji takich jak bannery reklamowe czy newslettery. Zdjęcia wizerunkowe pozwalają na wykreowanie świata, stylu, w którym klient może się odnaleźć.
Kiedy robić zdjęcia produktowe z modelem?
Decyzja o tym, czy wykorzystamy w fotografii produktowej modela jest niezwykle ważna. Warto sprawdzić, które rozwiązanie jest dla danego sklepu bardziej optymalne – czasem wystarczą zdjęcia „duchy”, a czasem konieczne będzie zastosowanie fotografii wizerunkowej, aby dodatkowo przedstawić styl marki lub sposób, w jaki dany produkt można wykorzystać.
Niektórzy klienci wolą zdjęcia na modelu, ponieważ dzięki nim mogą oni wyobrazić sobie, jak w konkretnym ubraniu będą oni w rzeczywistości wyglądali.
Jakie rodzaje zdjęć produktowych wybrać dla sklepu internetowego?
Wybór stylu zdjęć produktów w sklepie uzależniony powinien być od wizerunku marki oraz przyjętej przez nią strategii. Można zarówno wykorzystać zdjęcia packshotowe, „duchy”, czy fotografię z modelem, albo połączenie ich wszystkich, aby trafić do klienta w jak najbardziej efektywny sposób.
To co napisano (i powiedziano w materiale filmowym) o rodzajach zdjęć jest ważne. Troszkę jednak zabrakło w podsumowaniu, że najważniejsza jest jakość. Niestety wciąż zdarza się, że słabej jakości fotografie psują wizerunek nawet całkiem nieźle pomyślanych i zrealizowanych sklepów internetowych. Czas uświadomić sobie, że to nie jest właściwe miejsce na szukanie oszczędności!