Pozycjonowanie, inaczej nazywane SEO (z angielskiego search engine optimization) to optymalizacja treści znajdujących się na stronie internetowej w taki sposób, aby witryna taka znalazła się na jak najwyższej pozycji w rezultatach wyszukiwania. Ważne jest nie tylko odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi, ale także upewnienie się, że dana witryna jest użyteczna dla odwiedzających, nie zawiera błędów i poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Wysoką pozycję w Google można osiągnąć przede wszystkim systematyczną pracą, jednak istnieją darmowe narzędzia SEO, które ułatwiają działania pozycjonerskie – oto kilka z nich.

 

OnPage.org

onpage-min

 

Pierwszym darmowym narzędziem SEO jest witryna OnSite.org, która pozwala na przeprowadzenie kompleksowej analizy strony. Dzięki temu dowiedzieć się można, które elementy witryny ważne z punktu widzenia pozycjonowania wymagają poprawy. Narzędzie to jest bezpłatne, jednak wymaga wcześniejszej rejestracji.

 

SEO SiteCheckup

seositecheckup-min

 

Jest to kolejne bezpłatne narzędzie, które pozwala na analizę wybranej strony pod kątem najważniejszych elementów wpływających na pozycję w wyszukiwarce. Gotowy raport jest przedstawiany w graficznej formie, dzięki czemu szybko można rozeznać się, co w danej stronie należy poprawić. To darmowe narzędzie SEO, które posiada jednak pewne ograniczenia (wymagające wykupienia wersji płatnej) i pozwala ono na analizę jednej strony dziennie.

 

Find Broken Links

find-broken-links-min

 

Optymalizacja strony pod wyszukiwarkę to również upewnienie się, czy witryna nie posiada żadnych błędnych odnośników. Darmowe narzędzie Find Broken Links pozwala na analizę strony i przygotowanie raportu, który pokazuje wszystkie informacje na temat linków wewnętrznych oraz zewnętrznych, a także wyświetla ewentualne błędy (złe przekierowania, błędy 404 i inne).

Warto wiedzieć, że narzędzie to potrzebuje trochę czasu na dokończenie analizy, jednak istnieje możliwość wysłania gotowego raportu na adres e-mail.

 

Copyscape

copyscape-min

 

Niezwykle ważne w przypadku pozycjonowania jest to, aby treści, które nasycane będą słowami kluczowymi, nie były duplikatami. W przypadku braku oryginalności strona bardzo szybko może znaleźć się bardzo nisko w wynikach wyszukiwania. Jeśli teksty piszemy sami, to możemy być spokojni o ich unikalność, jednak w przypadku gdy treści są tworzone przez firmy zewnętrzne, warto najpierw sprawdzić, czy w sieci nie ma żadnych duplikatów.

Przydaje się to tego darmowe narzędzie Copyscape. Wystarczy wkleić odnośnik do strony, na której znajduje się tekst, a następnie przeszukać internet pod kątem ewentualnych duplikatów.

 

Siteliner

siteliner darmowe narzedzia seo

 

Innym, bardziej rozbudowanym i bezpłatnym narzędziem SEO do pozycjonowania może być Siteliner. Oprócz wyszukiwania duplikatów oferuje on także możliwość analizy strony pod kątem uszkodzonych linków lub stworzenia mapy witryny, zawierające szczegółowe informacje o każdej podstronie.

 

Webpozycja

webpozycja-min

 

Ciekawym narzędziem SEO jest także Webpozycja, które pozwala sprawdzić, jak wysoko w rankingu wyszukiwania znajduje się wybrane słowo – wystarczy wpisać wybraną frazę wraz z domeną. Wersja darmowa pozwala na sprawdzanie pozycji 15. fraz dziennie.

Specjalnie dla czytelników emarketing.pl – wraz z firmą Webpozycja – przygotowaliśmy kod rabatowy: 10EMARKETING2017. Upoważnia on do 10% zniżki na zakup! Kod jest ważny do końca 2017 roku i mogą z niego skorzystać tylko nowi użytkownicy.

 

Answer The Public

Innym darmowym narzędziem wspomagającym działania SEO jest wyszukiwarka fraz wpisywanych przez użytkowników Google. Dzięki temu o wiele łatwiejsze jest dobieranie odpowiednich słów kluczowych do tworzonych treści. Narzędzie to jest również bardzo przydatne podczas wdrażania strategii content marketingu.

Bardziej szczegółowo to darmowe narzędzie omawiane było w odcinku eMarketing TV – zachęcamy do jego obejrzenia:

 

Darmowe narzędzia SEO od firmy Google

Właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie także udostępnia szereg bezpłatnych i łatwych w obsłudze narzędzi, które pomagają w pozycjonowaniu.

 

Google Analytics

google-a-min

 

Jest to jedno z najbardziej znanych i najbardziej zaawansowanych narzędzi, które pozwalają na bardzo dogłębną analizę witryny. Umożliwia on np. monitorowanie ruchu na stronie (nawet na żywo!), źródła wejść, zachowań użytkowników na stronie i wiele więcej. Warto wiedzieć, że jest to narzędzie całkowicie bezpłatne.

 

PageSpeed Insights

pagespeed-min

 

Program ten analizuje stronę i dostarcza informacji na temat tego, które jej elementy należy poprawić, aby zwiększyć szybkość witryny. Wydajność i szybkość strony to jedne z kluczowych elementów, które wpływają na pozycję w rankingu wyszukiwania.

 

Google Mobile-Friendly Test

mobile-friendly-min

 

Darmowe narzędzie pozwalające na przeprowadzenie testu, który określa jak bardzo dana witryna dopasowana jest do urządzeń mobilnych. Działania SEO to także zadbanie o to, aby strona jak najlepiej działała na telefonach komórkowych czy tabletach.

 

Google Trends

google-trends-darmowe narzędzia seo

 

Samo nasycenie tekstu słowami kluczowymi nie da większych efektów, jeśli dane frazy nie będą przez użytkowników wyszukiwane. Aby poznać trendy w wyszukiwaniach, warto skorzystać z bezpłatnego narzędzia od firmy Google. Umożliwia ono sprawdzenie, jakie frazy zyskują obecnie na popularności (i jak zmieniała się ona w czasie) czy zainteresowanie danym słowem kluczowym według regionu.

 

Submit URL

submit url darmowe narzędzia seo

 

Google udostępnia także zupełnie bezpłatne narzędzie do pozycjonowania, które umożliwia dodanie konkretnej witryny do wyszukiwarki. Dzięki temu strona taka może wyświetlać się użytkownikom w rezultatach wyszukiwania. Proces ten następuje automatycznie, jednak warto go czasem przyspieszyć, indeksując witrynę ręcznie.

Więcej szczegółów na temat tego, jak dodać stronę do wyszukiwarki można przeczytać w artykule naszego eksperta w tym miejscu.

3 odpowiedzi

  1. Przydatna sprawa. Dzięki darmowym narzędziom da się wiele zrobić, ale myślę, że trzeba czasami zainwestować i wspomóc się płatnymi rozwiazaniami. Np. MajesticSEO czy Ahrefs do badania linków. Polecam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *