W jaki sposób dokonujemy zakupów w sieci obecnie, a jak proces ten będzie wyglądać w niedalekiej przyszłości? Odpowiedź na te pytania poznać można, analizując raport z badania pod tytułem „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w roku 2030” przeprowadzonego przez firmę Comarch oraz Kantar TNS.
Zakupy w nowoczesny sposób
Badanie zostało przeprowadzone na próbie ponad 3 tysięcy respondentów w wieku od 18 do 65 lat z 6 różnych krajów:
- Polski;
- Niemiec;
- Szwajcarii;
- Holandii;
- Włoch;
- Wielkiej Brytanii.
W przypadku pytania odnośnie wizji zakupów w roku 2030 większość ankietowanych – niezależnie od wieku – uważa, że czynność tę czeka spora zmiana, głównie w sferze cyfrowej. Respondenci w większości zgadzają się ze stwierdzeniem, że sklepy stacjonarne będą dysponować rozwiązaniami elektronicznymi, które ułatwią klientom zakupy.
Źródło: raport Comarch i Kantar TNS
Ankietowani wyobrażają sobie także, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat za zakupy w sklepach będzie można płacić elektronicznie lub z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.
Badani częściowo zgadzają się ze stwierdzeniem, że w tradycyjnych sklepach w ciągu najbliższego czasu pojawią się wirtualni „doradcy”, zastępujący sprzedawców tradycyjnych. Część osób biorących udział w badaniu natomiast uważa, że do roku 2030 liczba sklepów stacjonarnych będzie mniejsza.
Spersonalizowane oferty dla klientów
Inne pytanie dotyczyło tego, czy klienci zainteresowani byliby otrzymywaniem dopasowanych do ich gustów ofert z danego sklepu. Najwięcej odpowiedzi twierdzących udzielili badaniu z Włoch – niezależnie od wieku ankietowani z tego kraju chcą otrzymywać spersonalizowane oferty, nawet jeśli wiąże się to z udostępnieniem sklepowi swoich prywatnych danych (np. adres).
Źródło: raport Comarch i Kantar TNS
W przypadku respondentów z Polski, najwięcej chętnych na otrzymywanie dopasowanych do zainteresowań ofert było osób w wieku od 25 do 34 lat.
Wspomaganie zakupów usługami mobilnymi
Sklepy stacjonarne planują ułatwić klientom zakupy, oferując im dodatkowe usługi mobilne, takie jak np. oferty dopasowane do zainteresowań wysyłane w czasie wizyty w sklepie albo pomoc w odnalezieniu szukanego przedmiotu.
Źródło: raport Comarch i Kantar TNS
Ponownie ankietowani z Włoch są takimi możliwościami zainteresowani najbardziej – 58% z nich chciałoby otrzymywać na telefon spersonalizowane oferty, a 34% wskazówki na temat tego jak odszukać dany przedmiot w sklepie.
Z tego ostatniego ułatwienia – lokalizacji w sklepie – najchętniej skorzystaliby również Polacy. Odpowiedź taką wybrało 55% ankietowanych z naszego kraju.
Zakupy w sieci czy stacjonarnie?
Klienci bardzo często szukają informacji o danym produkcie w internecie, ale ostatecznie kupują go w sklepie stacjonarnym. Badanie przeprowadzone przez Comarch oraz Kantar TNS pokazuje, że z tego sposobu najchętniej korzystają klienci zainteresowani sprzętem AGD (34%), RTV (46%) oraz meblami (40%). Są to odpowiedzi respondentów ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu.
Źródło: raport Comarch i Kantar TNS
Polacy również dokonują zakupów w ten sam sposób, wybierając te same kategorie produktów. Zakupy online po zapoznaniu się z towarem w sklepie tradycyjnym najchętniej są dokonywane przez Polaków w kategorii AGD oraz RTV (w obu przypadkach 21%) i jest to wynik najwyższy spośród wszystkich sześciu krajów, w których przeprowadzono badanie.
Jak według ankietowanych sposoby dokonywania zakupów będą wyglądały w ciągu najbliższych 5 lat? Zdaniem badanych najchętniej w sieci kupowane będą sprzęty AGD (24%), RTV (23%) oraz odzież i obuwie (22%). W przyszłości w sklepach stacjonarnych respondenci planują kupować głównie meble (34%) oraz kosmetyki (33%) i biżuterię (30%).
Polacy natomiast twierdzą, że w ciągu najbliższych 5 lat będą kupować produkty ze wszystkich wymienionych w ankiecie kategorii najczęściej w sklepach stacjonarnych – średni procent odpowiedzi dla wszystkich kategorii towarów to około 55%.
Podsumowanie
Wyniki badania pokazują, że handel tradycyjny jeszcze długo utrzyma swoją pozycję. Większość osób nadal woli dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych, jednak po wcześniejszym zapoznaniu się z produktami w sieci. Szczególnie w niektórych kategoriach produktów – jak np. meble – ten sposób dokonywania zakupów jest i będzie nadal popularny.
Sklepy stacjonarne powinny też przygotować się do obsługi osób młodych, które coraz chętniej chcą korzystać z urządzeń mobilnych podczas zakupów. Interesująca wydaje się dla nich możliwość otrzymania spersonalizowanej oferty, uwzględniającej ich wcześniejsze zakupy lub zainteresowania, oraz wskazówek jak odnaleźć dany towar w sklepie.
Więcej informacji o badaniu oraz pełny dostęp do raportu można uzyskać na stronie przyszlosc-zakupow.comarch.pl.