Pytanie o to, jak dodać stronę do wyszukiwarki Google pojawia się bardzo często – szczególnie wśród osób, które dopiero zaczynają poznawać zasady jej działania. W tym artykule przedstawię 4 najskuteczniejsze sposoby wspomagające indeksowanie podstron. Aby nasza strona internetowa była widoczna w Google, podstawowym i koniecznym warunkiem jest jej zaindeksowanie przez robota wyszukiwarki.
W przypadku domen z historią, które posiadają już pewien autorytet w Internecie (i nie są domenami spamowymi), proces indeksowania zazwyczaj przebiega sprawnie, a roboty same z siebie odwiedzają i dodają do indeksu nowo powstające podstrony. Wraz ze wzrostem popularności danego serwisu, wzrasta przeważnie częstotliwość jego odwiedzin przez roboty wyszukiwarki.
Niemniej jednak, w przypadku nowych domen lub serwisów o bardzo dużej ilości podstron, stosuje się dodatkowe zabiegi, aby zwiększyć szybkość i efektywność procesu indeksowania.
Do dyspozycji mamy 4 podstawowe sposoby dodania strony do wyszukiwarki Google.
Skorzystanie z funkcji Pobierz jako Google w Google Search Console
Sposób ten charakteryzuje się dużą skutecznością, ale wymaga od nas zweryfikowania narzędzi Google Search Console dla domeny, której podstronę/y chcemy dodać do wyszukiwarki.
Jeśli spełniamy powyższy warunek, wystarczy wykonać następujące kroki:
- Zaloguj się do usługi Google Search Console: https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl
- Z listy zweryfikowanych witryn wybierz tę, dla której chcesz zaindeksować podstrony w Google.
- Z menu po lewej stronie wybieramy zakładkę Indeksowanie, a następnie Pobierz jako Google.
- W następnym kroku, w dostępnym polu, wklejamy adres podstrony (bez domeny), którą chcemy zaindeksować w wyszukiwarce Google oraz klikamy przycisk Pobierz. Jeśli zaindeksować chcemy stronę główną serwisu, pole na adres URL pozostawiamy puste.
- Nowe żądanie pobrania podstrony pojawi się na liście. Klikamy „Poproś o zaindeksowanie”.
- W następnym kroku wybieramy metodę indeksowania (Indeksuj tylko ten URL lub Indeksuj ten URL i jego linki bezpośrednie) oraz zaznaczamy antyspamowe pole wyboru (Nie jestem robotem) i klikamy OK.
Wybranie opcji Indeksuj ten URL i jego linki bezpośrednie spowoduje, że robot wyszukiwarki oprócz wskazanego przez nas adresu będzie starał się również zaindeksować wszystkie inne (bezpośrednio podlinkowane) adresy.
Jeśli wszystko przebiegło prawidłowo, na liście podstron – w polu Stan – powinna znajdować się zielona ikonka ze statusem Zakończono, a w kolumnie obok pojawi się komunikat Przesłano prośbę o zaindeksowanie.
Korzystając z opisanego powyżej sposobu robot wyszukiwarki powinien relatywnie szybko dodać pobieraną podstronę do indeksu Google. Często następuje to już po kilku minutach.
Dodanie podstrony za pomocą specjalnego formularza (Submit URL)
W przypadku gdy chcemy dodać do wyszukiwarki podstronę serwisu, który z różnych względów nie posiada zweryfikowanych Narzędzi Google (GSC), możemy skorzystać ze specjalnego formularza służącego do dodawania adresów URL do indeksacji. Formularz ten znajduje się pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url.
Zgłoszenie strony do Google za pomocą omawianego sposobu sprowadza się do podania adresu URL podstrony, którą chcemy dodać do indeksu wyszukiwarki oraz kliknięcia przycisku „Prześlij żądanie”.
Po wykonaniu powyższych czynności powinniśmy otrzymać komunikat:
Twoje żądanie zostało odebrane i zostanie wkrótce przetworzone.
Powyższa metoda działa właściwie tak samo jak indeksowanie podstron z wykorzystaniem Google Search Console – z tą różnicą, że nie możemy wybrać opcji indeksowania powiązanych adresów URL.
Pozyskanie linków prowadzących do podstrony
Najlepszym sposobem na szybkie dodanie swojej strony do wyszukiwarki Google jest jej podlinkowanie – czyli pozyskanie odnośników prowadzących do niej z innych (najlepiej wartościowych) stron w Internecie. Zdobywając linki do strony budujemy jej autorytet, przez co roboty wyszukiwarki chętniej indeksują publikowane przez nas treści.
Linki możemy pozyskiwać np. ze stron partnerów biznesowych, czy też udzielając się w dyskusjach na tematycznych forach internetowych związanych z branżą, w której działamy. Bardzo często wystarczy już jeden mocny link, aby roboty wyszukiwarki odnalazły nową podstronę i dodały ją do indeksu.
Stworzenie mapy strony w formacie XML
W przypadku sklepów internetowych, czy też innego rodzaju witryn charakteryzujących się dużą ilością podstron warto przygotować tzw. mapę strony w formacie XML. Mapa strony to nic innego jak plik o określonej strukturze, w którym wyszczególnione są wszystkie podstrony przeznaczone do zaindeksowania przez wyszukiwarkę. Mapa strony ułatwia robotom poruszanie się po witrynie, jak również „zrozumienie” jej struktury.
W przypadku sklepów internetowych, obecnie większość skryptów posiada wbudowane moduły potrafiące generować i automatycznie aktualizować mapę strony w formacie XML. Jeśli nasz sklep internetowy nie posiada takiej funkcji, możemy skorzystaćz zewnętrznych narzędzi do tworzenia mapy strony. Przykładem takiego narzędzia jest Sitemap Generator dostępny tutaj: https://www.xml-sitemaps.com/
Wygenerowaną mapę strony należy umieścić na serwerze FTP, w głównym katalogu serwisu, a następnie dodać w Google Search Console korzystając z zakładki Indeksowanie – Mapy witryn.
Klikamy przycisk Dodaj/testuj mapę witryny a następnie wybieramy „Prześlij„:
Zawsze aktualna mapa witryny w przypadku rozbudowanych stron internetowych pozytywnie wpływa na statystyki indeksowania. Warto więc dbać o ten element optymalizacji.
Podsumowanie
Wykorzystując przedstawione w artykule sposoby indeksacji nie powinniście mieć problemów ze skutecznym dodaniem strony do wyszukiwarki Google. Mimo, że w wielu przypadkach proces ten następuje samoistnie, w przypadku sklepów o dużej ilości podstron warto pamiętać, że roboty wyszukiwarki można wspomóc, aby szybciej odnajdywały publikowane przez nas treści.
Można też poprostu podlinkować nową stronę i sama załapie się do indexu. Ale czy to ma jakiś wpływ na przyszłe efekty przy pozycjonowaniu? Sprawa dyskusyjna…
W przypadku małych serwisów indeksację rzeczywiście można pozostawić samą sobie, bo z kilkunastoma czy z kilkudziesięcioma podstronami Google nie będzie miało problemu.
Jeśli jednak mamy do czynienia np. ze sklepem internetowym z tysiącami produktów, czy też z dużym portalem – indeksację warto, a wręcz należy wspomagać. Tutaj wchodzimy też w kwestię tzw. Crawl Budget – często okazuje się, że „budżet indeksowania” przez roboty jest marnowany na setki mało wartościowych podstron (duplikatów, filtrowań itd.), przez co nie są zaindeksowane np. ważne podstrony produktowe.
Usprawnienie indeksacji w tym zakresie to już konkretny i wymierny wpływ na SEO.
Bardzo mi się podoba ten post z racji że jestem strasznie zielony na temat pozycjonowania. pozdrawiam
szybka ściągawka dla początkujących, ale każdy kiedyś zaczynał ! 🙂
Bardzo fajnie opisany artykuł, sporo w nim prawdy.
Czekałem na indeksację witryny już tydzień bez większego rezultatu, wcześniej stosowałem tylko „submint url”. Na szczęście trafiłem na ten artykuł i pierwszy krok zadziałał po kilku minutach. Strona jest już w Google. Dziękuję!
Do ponownej indeksacji warto również przesyłać artykuły w których odświeżaliśmy lub uzupełnialiśmy treści. Tym sposobem nasze zmiany szybciej pojawią się w Google.
Witam, osobiście absolutnie zgadzam się z Twoim tekstem !