Niezależnie od tego, ile produktów jest dostępnych w ofercie eSklepu, musi on posiadać swoją własną wyszukiwarkę. Okazuje się bowiem, że klienci korzystający z niej są o wiele bardziej skłonni do zakupu, niż osoby tylko przeglądający kategorie. Jakie są najważniejsze elementy, które powinna posiadać wyszukiwarka w sklepie internetowym i jak ją zoptymalizować, by jak najlepiej służyła klientom?
Słownik poprawiający literówki oraz propozycje fraz
Błąd w wyrazie nie może skierować klienta na stronę „brak wyników” – wyszukiwarka w sklepie internetowym musi radzić sobie z najczęściej popełnianymi pomyłkami. Dobrą praktyką jest proponowanie fraz, o które konsumentowi chodziło.
Zaawansowane filtrowanie
Dzięki tej funkcji klienci mogą bardzo łatwo zawęzić wyniki wyszukiwania i szybciej odszukać interesujący ich produkt. Przydatne jest zwłaszcza filtrowanie towarów według zakresu cen, koloru czy marki. Zaawansowane opcje – takie jak np. możliwość określenia wymiarów towaru – również jest pomocne dla klientów.
Sortowanie
Najpopularniejszą metodą sortowania wyszukanych produktów jest ich ułożenie według stopnia dopasowania do wpisanej przez klienta frazy. Warto jednak rozszerzyć tą funkcjonalność o możliwość sortowania po produktach najchętniej wyświetlanych przez innych użytkowników, najwyżej ocenianych, najtańszych (lub najdroższych) i według daty dodania.
Widoczne call-to-action
Klient, który przegląda wyniki wyszukiwania w eSklepie musi mieć możliwość natychmiastowego dodania towaru do koszyka lub nawet jego zakupu – bez wchodzenia na stronę ze szczegółowym opisem produktu. Warto zatem zamieścić dobrze widoczny przycisk call-to-action, np. „Kupuję”, „Dodaj do koszyka” itp.
Wyszukiwarka w sklepie internetowym – optymalizacja
Położenie
Choćby wyszukiwarka była najbardziej pomocna, zda się na nic, jeśli klient jej nie odnajdzie – warto zatem przemyśleć jej położenie oraz wielkość. Ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzenie napisów w polu wyszukiwarki zachęcających do działania, np. „Czego szukasz?”;
Wyszukiwarka na urządzeniu mobilnym
Coraz więcej osób robi zakupy w Internecie korzystając z telefonu lub tabletu. Zatem również dla osób używających urządzeń mobilnych wyszukiwarka w sklepie internetowym powinna być łatwo dostępna, z odpowiednio dużymi przyciskami. Warto postarać się, by posiadała ona takie same funkcjonalności (sortowanie, filtrowanie itp.) co wyszukiwarka w wersji desktopowej (na komputerze/laptopie).
Wyświetlanie zdjęć oraz autouzupełnianie
Klient z pewnością doceni fakt, że już podczas wpisywania frazy zobaczy w wynikach nie tylko nazwy produktów, ale również ich zdjęcia. Dobrym rozwiązaniem jest również wprowadzenie autouzupełniania – to spora oszczędność czasu dla klienta, któremu można zaproponować konkretne przedmioty już po wpisaniu kilku pierwszych znaków.
Unikaj komunikatu „brak wyników”
Strona z takim napisem to rzecz, której powinien unikać każdy sklep działający w internecie. Internauta może wtedy poczuć się zagubiony, warto więc podsunąć mu w takim przypadku małą podpowiedź w stylu „Może miałeś na myśl … ?” lub zasugerować przedmioty z podobnej kategorii.
Dopełnieniem tego wpisu byłby aspekt sortowania/filtrowania vs SEO, czyli co indeksować, czego nie indeksować, itd. Czekam na taki artykuł 🙂
Dobry artykuł, tylko przyda się go rozszerzyć o tematykę wyszukiwania fraz z długiego ogona i całkowity brak optymalizacji produktów w e-commerce na longtail.