W jednym z artykułów – dostępnym tutaj – radziliśmy, w jaki sposób można zachęcić klientów do dokończenia transakcji w sklepie internetowym za pomocą wiadomości e-mail. Tym razem skupimy się na tym, jak zminimalizować liczbę porzuconych koszyków – szczególnie w przypadku zakupów mobilnych. Przedstawiamy kilka prostych sposobów, dzięki którym można tego dokonać i tym samym zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym!
Zakupy mobilne a porzucone koszyki
Wiadomo to nie od dziś – telefonów używamy obecnie nie tylko do komunikowania się, ale również do przeglądania internetu. Smartfon jest też bardzo wygodnym narzędziem do dokonywania zakupów w sieci i coraz częściej właśnie w ten sposób to robimy. Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2016 roku przez Gemius na grupie 1500 respondentów – 41% z nich kupuje w sklepach internetowych za pomocą telefonu komórkowego, a 24% przy użyciu tabletu.
Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2016”
Niestety nie wszystkie sklepy internetowe są odpowiednio przygotowane na użytkowników mobilnych, co skutkować może nie tylko gorszą opinią o marce, ale przede wszystkim tak zwanymi porzuconymi koszykami. Istnieją jednak sposoby, dzięki którym można zmniejszyć liczbę niedokończonych zakupów mobilnych w sieci. W jaki sposób?
Zadbaj o stworzenie strony dostosowanej do urządzeń mobilnych
Obecnie posiadanie witryny dostosowanej do urządzeń mobilnych jest niemal konieczne. Głównym powodem, przez który klienci porzucają koszyk w sklepie internetowym jest właśnie to, że witryna niepoprawnie wyświetla się na ich urządzeniu – tekst jest za mały, a elementy nawigacyjne utrudniają poruszanie się po stronie. Ciągłe przybliżanie widoku, poruszanie palcem w lewo i prawo z pewnością nie zachęca do dokonania zakupu, a wręcz irytuje klienta.
Czasem porzucony koszyk nie musi być efektem irytacji klienta, a jego niewiedzą na temat tego, jak dokończyć zamówienie, z powodu źle zaprojektowanej strony.
Porównanie dwóch księgarni internetowych – jedna z nich posiada stronę dopasowaną do urządzeń mobilnych, a druga nie.
Więcej o stronach responsywnych oraz o korzyściach, jakie daje wdrożenie tej technologii w swoim sklepie internetowym dowiecie się z poniższego filmu:
Szybkość wczytywania strony
Telefon umożliwia dokonanie szybkich, niemal spontanicznych zakupów. Trzeba więc zadbać o sprawne działanie mobilnej strony sklepu internetowego. Zbyt długie czasy wczytywania poszczególnych elementów witryny może sprawić, że klient w pewnym momencie zrezygnuje z zakupu.
Zyskaj zaufanie klienta
Jak zminimalizować liczbę porzuconych koszyków? Spraw, by klienci Twojego sklepu internetowego Ci ufali. Niektóre osoby boją się podawać informacje o swojej karcie płatniczej w eSklepie z obawy przed wyciekiem danych. Warto zatem zamieścić na swojej mobilnej stronie informacje o tym, że wszelkie dane podawane przez klienta są szyfrowane, a sklep jest godny zaufania.
Znak jakości „Trusted Shops” gwarantuje klientom tego sklepu internetowego bezpieczne zakupy.
Klient sklepu internetowego może w łatwy sposób sprawdzić, czy strona szyfruje wprowadzane przez niego dane – adres rozpoczynający się od „https://” oraz ikona kłódki oznacza, że witryna zabezpieczona jest certyfikatem SSL.
Oprócz tego zaufanie użytkownika do naszego sklepu internetowego zmniejszyć mogą niskiej jakości zdjęcia, niedziałające odnośniki, brak ocen i komentarzy innych klientów lub utrudniony kontakt z działem pomocy.
Na etapie zamawiania przedmiotu sklep wyświetla klientowi sposoby kontaktu z działem pomocy.
Pamiętaj wprowadzone przez klienta informacje
Używając telefonu do zakupów w sieci jesteśmy wyjątkowo narażeni na wszelkiego rodzaju dekoncentrujące wydarzenia – wiadomość SMS, powiadomienie z portalu społecznościowego lub telefon od znajomego. Spraw, by klient, który musiał na krótszą lub dłuższą chwilę oderwać się od procesu zakupowego, mógł do koszyka bezproblemowo wrócić – zapisz informacje o adresie dostawy czy ilości kupowanych sztuk produktu. Wprowadzanie tych danych ponownie może być dla klienta frustrujące i skutkować porzuceniem koszyka.
Pozwól dokończyć zakupy później
Liczby porzuconych koszyków nie da się ograniczyć do zera. Często klienci odkładają zakup na później z innych powodów, niż błędy na stronie lub utrudniona nawigacja – np. brak środków na dokończenie zakupów. Aby ułatwić klientom „rezerwację” wybranego produktu, warto nie tylko zachować informację wprowadzone w koszyku, ale również umożliwić dodanie towaru do „Listy życzeń”. Funkcjonalność tą można także urozmaicić, wprowadzając np. powiadomienie w formie e-maila o obniżce przedmiotu na liście.
Świetne porady aczkolwiek dodałbym jeszcze dwie…interaktywność aplikacji (web/mobile) oraz synchronizacja. W przypadku rozproszenia klienta i wyjścia z aplikacji mobilnej, powinna ona sama przypominać klientowi o niedokończonych zakupach, jednocześnie powinna pozwolić na dokończenie zakupów nie tylko w aplikacji mobilnej ale również w jej przeglądarkowym odpowiedniku. Taką funkcję oferuje platforma COMAPI.