Prowadzenie sklepu internetowego to złożony proces. Istnieją jednak sposoby, aby niektóre działania zautomatyzować, na przykład poprzez wdrożenie marketing automation. Co to za technologia oraz jakie może być jej zastosowanie w e-commerce?
Czym jest marketing automation?
Jest to sposób prowadzenia kampanii marketingowych oraz sprzedażowych, który polega na automatyzacji czynności, które są powtarzalne. Ręczne wykonywanie pewnych procesów, takich jak np. wysyłanie mailowego podziękowania z kodem rabatowym za zapisanie się na newsletter lub przypisywanie klientów do różnych grup może być bardzo żmudnym zajęciem. Dzięki automatyzacji marketingu zwiększa się efektywność prowadzonych przez nas działań, a tym samym można skupić się na pozostałych elementach strategii marketingowej i sprzedażowej, które przynieść mogą dodatkowe zyski.
Zalety marketing automation
- Mniejszy nakład pracy, podczas prowadzenia kampanii marketingowej. Ponieważ wiele czynności będzie wykonywanych niejako w tle, zyskujemy dodatkowy czas, który można przeznaczyć na inne działania;
- Lepsze poznanie swoich klientów, co zaowocuje możliwością oferowania im indywidualnie dopasowanych produktów oraz usług;
- Grupowanie klientów, a więc przypisywanie im różnych kodów i oznaczeń. Dowiemy się na przykład czy klient wykorzystał przesłany mu kod rabatowy i czy rzeczywiście interesuje go asortyment naszego sklepu.
Jak wdrożyć marketing automation?
Najwięcej pracy przy wprowadzaniu technologii automatyzacji marketingu wykonuje się zazwyczaj w początkowym etapie wdrażania. Dobrą praktyką jest metoda małych kroków, a więc najpierw warto zastosować proste cykle, dzięki którym nie tylko sami nauczymy się jak funkcjonuje to narzędzie, ale też dowiemy się co działa najlepiej na klientów. Technologia marketing automation oferuje wiele możliwości i nie jest konieczne implementowanie wszystkich jej funkcjonalności.
Dla przykładu – personalizacja komunikacji jest metodą skuteczną, jednak jej wdrażanie zajmuje bardzo dużo czasu. Dobre efekty daje również kampania prowadzona w sposób standardowy, z ewentualnymi modyfikacjami.
Co ważne – pierwsze efekty wprowadzenia marketing automation będą widoczne nawet przy wdrażaniu tej technologii etapami. Nie tylko dowiemy się więcej o naszych klientach, ale też zyskamy wiedzę, które narzędzia są najbardziej efektywne. Czynności, które sprawdzają się najlepiej można w łatwy sposób powielać, a więc nie jest konieczne tworzenie ich na nowo przy każdym nowo wprowadzonym produkcie lub wraz z każdą aktualizacją strony sklepu.
Bardzo ciekawe rozwiązania w tym zakresie. Ja używam w swojej firmie platfromy playsms.pl, która obsuguje masową wysyłkę smsów w zakresie marketingu smsowego. U nas takie rozwiązanie zdaje egzamin i na pewno będzie kontynuować działania w tym zakresie.