Posiadając bazę subskrybentów, warto wiedzieć jak prowadzić e mail marketing, aby zwiększać sprzedaż w naszym sklepie internetowym.
Strategia komunikacji e mail w sklepie internetowym
Nie ma jednej, uniwersalnej strategii, która byłaby odpowiednia dla każdego biznesu. Przede wszystkim należy skupić się na tym kto jest naszym odbiorcą. Pozwoli nam to określić rodzaj przekazywanych komunikatów oraz narzędzia, które będziemy wykorzystywać (video mail, content mail, mailing opuszczonych koszyków, mailing mający na celu zwiększenie sprzedaży). Wysyłka mailingu dla sklepu internetowego powinna zawierać wszystkie wspomniane rodzaje komunikatów, ale także cykl „welcome maili”, aby osoba dokonująca subskrypcji wiedziała, jakie maile będzie otrzymywała.
Komunikaty mailowe, a segmentacja bazy odbiorców
Najprostszym podziałem jaki oferuje wysyłka mailingu jest podział na płeć. Nasza baza może zostać podzielona na trzy segmenty. Pierwszy stanowią mężczyźni (w sklepie odzieżowym: wysyłka ubrań i akcesoriów dla mężczyzn, a dodatkowo bielizna dla kobiet). Pozostałe grupy są tworzone przez kobiety i dzieci (kobiety chętniej kupują ubrania w Internecie).
Drugi typ segmentacji może wynikać z tego, na jakich produktach skupiają się bardziej nasi odbiorcy. Określając czy są to marki premium, czy raczej ubrania outletowe, możemy lepiej dopasować nasz przekaz mailowy.
Należy unikać segmentacji względem kategorii produktów. Potrzeby Klientów zmieniają się i niekoniecznie będą oni zainteresowani wyłącznie jednym typem produktu. Możemy za to określić poziom cenowy, który odpowiada danemu Klientowi. Jeśli kobieta kupuje płaszcz za kilka tysięcy złotych, wówczas możemy uwzględnić ją we właściwym progu budżetowym, tak aby otrzymywała mailingi z produktami premium.
Jak przydzielać Klientów do określonych segmentów?
Targetowanie behawioralne
Aby odpowiednio dopasować Klientów do określonych grup, realizuje się testowe wysyłki mailingowe zawierające szereg różnych produktów. Następnie bada się aktywność użytkowników wobec danej kampanii. Liczba wysyłek testowych zależy od natężenia działań e mail marketingowych. Duże znacznie ma wielkość sklepu i liczba subskrybentów. Są to działania długoterminowe.
Segmentacja na podstawie danych deklaratywnych
Możemy także skorzystać z danych deklaratywnych. Wówczas prosimy użytkownika (do którego wysyłamy e mail) o wybranie, do jakiej listy chce się zapisać, jakiego rodzaju treści chce otrzymywać. Tego rodzaju wiadomości są powszechnie wykorzystywane w branży turystycznej. Mamy tam listy preferencyjne, spośród których użytkownik może wybrać najodpowiedniejszą opcję dla siebie.