Istnieje kilka powodów, dla których konieczna może być zmiana nazwy fanpage’a (lub strony firmowej) na Facebooku. Pierwszy – i być może najważniejszy – to zmiana nazwy firmy. Być może na początku działalności nie było do końca jasne, jak zaprezentujemy się swoim przyszłym klientom i w miarę rozwoju wizja ta się wyklarowała, co pociągnąć może za sobą chęć zmiany nazwy wcześniej utworzonego fanpage’a. Drugi powód powiązany jest z tym wcześniejszym – już wcześniej strona działała w najlepsze, zgromadziła rzeszę oddanych fanów, jednak naszła nas ochota na delikatną zmianę jej nazwy. Zamiast zakładać nowego fanpage’a, zdecydowanie wygodniej i lepiej jest zwyczajnie go przemianować.
Bez względu na to, jaki jest powód chęci zmiany nazwy fanpage’a na Facebooku, warto wiedzieć, że taka możliwość istnieje. Choć istnieje też przy okazji kilka zastrzeżeń i zasad, o których również należy pamiętać.
Zmiana nazwy fanpage’a
Zacznijmy od najważniejszego, czyli tego, w jaki sposób można nadać fanpage’owi nową nazwę. Aby to uczynić, należy przede wszystkim być administratorem strony – nikt inny nie może za nas tego zrobić. Dla niektórych administratorów opcja ta nadal może nie być widoczna, jeśli wcześniej naruszali zasady Facebooka lub nie posiadają prawdziwego profilu na portalu. Jeśli posiadamy odpowiednie uprawnienia, wchodząc w zakładkę „Informacje”, w sekcji „Ogólne” zobaczymy przycisk „Edytuj” tuż przy dotychczasowej nazwie strony.
Zanim przystąpimy do nadania nowej nazwy, warto pamiętać o kilku zasadach.
Przede wszystkim ograniczeni jesteśmy do 61 znaków – dłuższa nazwy nie jesteśmy w stanie wpisać. Facebook sugeruje, aby nazwa oddawała dokładnie charakter strony, a zatem jeśli dotyczy ona jakiegoś konkretnego zagadnienia, to powinno ono się znaleźć w nazwie. W przypadku firm, oczywiste jest, że należy użyć nazwy firmy.
Gigant społecznościowy wskazuje również, co w nazwie fanpage’a znaleźć się nie powinno. Nie może ona wprowadzać w błąd użytkowników, nie może zawierać wulgaryzmów ani wszelkich odmian słowa „Facebook” czy „oficjalny”. Należy również powstrzymywać się od dodawania do nazwy haseł reklamowych, co szczególnie kuszące może być dla mniejszych przedsiębiorstw (np. „najlepsza pizza w mieście”). Fani mogą też samodzielnie zgłosić nową nazwę fanpage’a do Facebooka jako nieadekwatną. W takiej sytuacji portal społecznościowy może zarówno cofnąć zmianę, ale również zablokować stronę.
Co interesujące, Facebook może nie zatwierdzić nazwy zapisanej z błędem ortograficznym, czy nieprawidłowo zastosowanymi wielkimi literami (np. w środku zdania, czy nazwa rozpoczynająca się od małej litery). Może być to kłopotliwe dla firm, które mimo panujących zasad ortograficznych właśnie w taki sposób nazwały swoją działalność (przykład pierwszy z brzegu – eMarketing). Zasadę tę można obejść, jednak wymaga to nawiązania kontaktu z Facebookiem i wyjaśnienie spornej kwestii.
Jeżeli zmiana została odrzucona – według nas niesłusznie – i jesteśmy reklamodawcą, istnieje możliwość odwołania się od decyzji, rozmawiając z konsultantem na Chacie dla Reklamodawców pod adresem https://www.facebook.com/business/form/chat.
Proces zmiany nazwy powinien zająć maksymalnie kilka dni, gdyż są one ręcznie sprawdzane przez pracowników portalu społecznościowego. Warto pamiętać, że nazwę fanpage’a można zmieniać jedynie w wyjątkowych sytuacjach – nadużywanie tej możliwości może skutkować jej zablokowaniem. Należy naprawdę ostrożnie zmieniać nazwę, ponieważ kolejnej zmiany można dokonać dopiero po 7 dniach, a przez ten czas nadal będzie wyświetlana obecna nazwa.
Zmieniając nazwę warto mieć na uwadze fakt, że zostaną o tym poinformowani fani w formie powiadomienia – zbyt częste zmienianie może zatem być irytujące i zniechęcić fanów, co skutkować będzie „odlajkowaniem” fanpage.
Ostatnią kwestią, o której należy pamiętać to fakt, że zmiana nazwy nie powoduje zmiany adresu URL, który prowadzi do naszego fanpage’a.
Bardzo przydatny artykuł, chciałabym się również dowiedzieć czegoś więcej o zmianie nazwy użytkownika. Mimo, że jestem administratorem, na jednym profilu nie mogę tej nazwy zmienić. Dlaczego się tak dzieje?
Super, właśnie tego szukałem. Dzięki!
Odpowiednia nazwa fanpage to podstawa. Im ona zbliżona do nazwy firmy tym łatwiej potencjalny klient go znajdzie. Kolejna sprawa to również długość – im krótsza tym łatwiejsza do zapamiętania. Trzeba to więc odpowiednio pomyśleć.
Dziękuję, zwłaszcza za ostatni akapit – to mnie własnie frapowało.
Inna rzecz, która mnie zastanawia: czy ludzie będą w stanie odnaleźć mój fanpage po starej nazwie. Niestety podpisałam się nią pod muralem, i sporo polubień mi od tego czasu przybyło.