Znaczniki UTM (Urchin Tracking Module) pozwalają na łatwiejszą analizę źródła ruchu na naszej stronie internetowej. Dzięki nim można szybko sprawdzić, jak skuteczne są nasze działania marketingowe – wysłane maile, banery reklamowe lub odnośniki w mediach społecznościowych.

 

Czym są UTM-y?

Mianem UTM-ów określa się dodatkowe parametry, które dopisywane są do „czystego” adresu strony. Z pewnością każdy z użytkowników sieci spotkał się z nimi choć raz – łatwo rozpoznać odnośnik z dodatkowymi znacznikami, gdyż po ich dopisaniu staje się on znacznie dłuższy. Może wyglądać np. tak:

https://www.emarketing.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=post&utm_campaign=promocja_swiateczna

 

Oczywiście przy tworzeniu takiego linka wspomóc możemy się dedykowanymi narzędziami, jak najbardziej popularny Campaign URL Builder udostępniony przez Google. Strona ta dodatkowo wyjaśnia, czym są określone parametry i jak najlepiej je wypełnić, aby późniejsza analiza nie sprawiała nam kłopotu.

Określone UTM-y można nazywać dowolnie, jednak warto pamiętać, że:

Dobrą praktyką jest skracanie odnośników z dodanymi znacznikami.

 

Jak sprawdzić skuteczność kampanii?

Uruchamiamy Google Analytics, wybieramy sekcję „Pozyskiwanie”, następnie „Cały ruch” i wreszcie „Źródło/medium”. Wybierając odpowiedni wymiar podstawowy oraz dodatkowy możemy zobaczyć, jak wiele osób kliknęło w dany link i dokonać skuteczności naszych działań marketingowych.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *