Znaczniki UTM (Urchin Tracking Module) pozwalają na łatwiejszą analizę źródła ruchu na naszej stronie internetowej. Dzięki nim można szybko sprawdzić, jak skuteczne są nasze działania marketingowe – wysłane maile, banery reklamowe lub odnośniki w mediach społecznościowych.
Czym są UTM-y?
Mianem UTM-ów określa się dodatkowe parametry, które dopisywane są do „czystego” adresu strony. Z pewnością każdy z użytkowników sieci spotkał się z nimi choć raz – łatwo rozpoznać odnośnik z dodatkowymi znacznikami, gdyż po ich dopisaniu staje się on znacznie dłuższy. Może wyglądać np. tak:
https://www.emarketing.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=post&utm_campaign=promocja_swiateczna
Oczywiście przy tworzeniu takiego linka wspomóc możemy się dedykowanymi narzędziami, jak najbardziej popularny Campaign URL Builder udostępniony przez Google. Strona ta dodatkowo wyjaśnia, czym są określone parametry i jak najlepiej je wypełnić, aby późniejsza analiza nie sprawiała nam kłopotu.
- Source to źródło naszej kampanii marketingowej – w znaczniku tym wpisujemy więc nazwę miejsca, gdzie umieszczony zostanie dany link. W powyższym przykładzie jest to platforma społecznościowa Facebook.
- Medium to z kolei nośnik kampanii – może nim być grafika, przycisk na stronie, płatna reklama czy link na blogu influencera. W naszym przykładzie jest to wpis w social mediach.
- Campaign – dodanie tego znacznika pozwoli nam rozróżnić źródło ruchu na naszej stronie. Można tutaj wpisać nazwę konkretnej kampanii, co szczególnie przydaje się w przypadkach, kiedy często je organizujemy.
- Campaign content ma podobną rolę, co poprzedni znacznik – pomaga on rozróżnić różne kreacje reklamowe. Dzięki niemu dowiemy się, czy na przykład lepiej „klika się” banner z kotem, czy grafika z psem.
- Term – słowa kluczowe, które stosujemy głównie w przypadku reklam w wyszukiwarkach
Określone UTM-y można nazywać dowolnie, jednak warto pamiętać, że:
- są one widoczne dla każdego, kto kliknie w link,
- polskie znaki nie są obsługiwane,
- warto zachować spójność, gdyż ułatwi to mierzenie skuteczności innym
Dobrą praktyką jest skracanie odnośników z dodanymi znacznikami.
Jak sprawdzić skuteczność kampanii?
Uruchamiamy Google Analytics, wybieramy sekcję „Pozyskiwanie”, następnie „Cały ruch” i wreszcie „Źródło/medium”. Wybierając odpowiedni wymiar podstawowy oraz dodatkowy możemy zobaczyć, jak wiele osób kliknęło w dany link i dokonać skuteczności naszych działań marketingowych.