Firma Furgonetka.pl, oferujące narzędzie wspierające logistykę w sklepach internetowych, opublikowała raport na temat dostaw w polskim e-commerce. W badaniu wzięło udział ponad 1000 sklepów internetowych, a dodatkowo aby uatrakcyjnić wyniki, podzielono je na małe i średnie – czyli wysyłające do 150 paczek dziennie – oraz na duże – wysyłające więcej niż 150 przesyłek każdego dnia.
Formy dostawy
Podstawowym badanym kryterium była liczba form dostawy zakupionego w eSklepie produktu. Spośród małych i średnich przedsiębiorstw przeważała tylko jedna forma przesyłki (jedna firma kurierska) – sklepów takich było 41%. Z kolei w przypadku większych eSklepów wybór form dostawy był znacznie bardziej zróżnicowany – aż 88% z nich oferowało więcej niż jedną opcje dostawy.
Tak widoczne różnice wynikają z jednego – kosztów. Duże sklepy mogą pozwolić sobie na współpracę z kilkoma firmami kurierskimi jednocześnie, posiadając przy okazji umiejętności programistyczne, aby funkcje takie wdrożyć w swoim systemie e-commerce. Warto jednak pamiętać, że nawet mniejsze eSklepy mogą zaoferować swoim klientom więcej opcji dostawy, gdyż coraz częściej platformy e-commerce posiadają możliwość prostej integracji z różnymi firmami kurierskimi.
Click&Collect
Czyli po polsku „kliknij i odbierz” – taka forma zakupów polega na zamówieniu produktu w sklepie internetowym, jednak zamiast wysyłki pod miejsce zamieszkania klienta, jest on dostarczany do punktu odbioru: sklepu osiedlowego, placówki pocztowej, paczkomatu czy stacjonarnego oddziału sklepu.
W przypadku małych i średnich sklepów najbardziej popularna jest forma odbioru osobistego (oferuje ją 51% przebadanych przedsiębiorstw), gdzie z kolei w dużych sklepach jest ona dostępna jedynie w 36% przypadków. Większe przedsiębiorstwa stawiają na paczkomaty czy możliwość odbioru w punkcie – taka opcja dostępna jest kolejno w 79% i 38% sklepów.
Skąd niski wskaźnik odbioru osobistego w przypadku dużych sklepów? Bardzo często korzystają one z zewnętrznych magazynów, więc siłą rzeczy możliwość odebrania przez klienta zamówionego produktu w takim miejscu jest utrudniona.
Płatność przy odbiorze
Ta forma dostawy – choć tradycyjna – coraz bardziej przechodzi do lamusa, mimo sympatii, jaką darzą ją kupujący. Jak łatwo można się domyślić, taka opcja przesyłki dominuje w mniejszych eSklepach (86%). Dlaczego? Klientom trudniej jest zaufać małemu sklepowi, dlatego wolą oni zapłacić za produkt dopiero przy jego fizycznym odbiorze i sprawdzeniu, czy wszystko się zgadza.
Duże sklepy powoli odchodzą od płatności za pobraniem (dostępna jest ona w 63% przypadkach), gdyż nie muszą w ten sposób zabiegać o zaufanie klienta – gwarantuje je sama marka sklepu lub jego pozycja na rynku.
Darmowa dostawa
Na koniec przyjrzyjmy się temu, jak wiele sklepów oferuje przesyłkę zamówionych towarów bez opłaty. Darmowa dostawa jest dostępna w 44% małych i średnich sklepów, jednak aby klient mógł z niej skorzystać, musi nabyć towarów za uśrednioną kwotę 323 złotych.
Duże sklepy chętniej oferują przesyłkę za darmo, gdyż jest ona oferowana w 54% przypadków. Mniejsza jest z kolei wartość koszyka, po której opcja ta staje się dostępna – wynosi ona średnio 216 złotych.
Pełen raport oraz infografika
Aby zapoznać się z całym raportem firmy Furgonetka, gdzie znaleźć można informacje na temat najpopularniejszych firm kurierskich, średnich cen dostawy czy porównania do podobnego badania z roku 2016 – zachęcamy do odwiedzenia strony badania.