Sklepy internetowe swoje działanie opierają na platformach e-commerce – zaawansowanych systemach, dzięki którym zarządzanie produktami, zamówieniami czy cenami jest o wiele łatwiejsze. Bez względu na poziom skomplikowania platformy błędy zdarzyć mogą się zawsze. Najpoważniejszym z nich zdaje się być błąd cenowy – sytuacja, kiedy produkt w eSklepie zyskuje nagle mocno zawyżoną lub zaniżoną cenę. Jak można naprawić skutki jego wystąpienia?

 

Błąd cenowy w sklepie internetowym

Oczywiście czujni klienci nie przepuszczą takiej okazji i jeśli tylko upatrzony przez nich towar zostanie w skutek błędu „przeceniony”, to z pewnością chętnie zdecydują się oni na jego zakup – często w większej liczbie.

Mimo wzrostu zamówień, dla właściciela eSklepu sytuacja taka nie jest powodem do zadowolenia. Dlaczego? Ponieważ skutkiem realizacji wszystkich zamówień na produkt oferowany w o wiele niższej niż jego wartość rynkowa cenie, będą ogromne straty finansowe dla sprzedawcy.

błąd cenowy
Obniżenie ceny laptopa z niemal 8 tysięcy do… 10 złotych z pewnością nie było celowym działaniem eSklepu

 

Takich błędów trudno uniknąć – czasem wynikają one z niedopatrzenia, a czasem spowodowane są nieprawidłowym działaniem platformy e-commerce. Dobrą wiadomością jest natomiast to, że w przypadku wystąpienia takiego błędu, sklep internetowy nie ma obowiązku realizacji złożonych przez klientów zamówień!

 

Co może zabezpieczyć sprzedawcę przed skutkami błędu cenowego?

Przede wszystkim jest to właściwie skonstruowany regulamin sklepu internetowego. Aby uchronić się przed koniecznością realizacji zamówień produktów objętych błędem cenowym, należy szczegółowo określić moment rozpoczęcia realizacji zamówienia – np. dopiero po potwierdzeniu zamówienia przez obsługę eSklepu i przesłaniu potwierdzenia do klienta w formie wiadomości e-mail.

Dzięki temu nawet jeśli klienci dodadzą produkt z zaniżoną ceną do koszyka (w regulaminie działanie takie określić można jako „wyrażenie chęci dokonania zakupu”), jednak nie otrzymają zwrotnej informacji potwierdzającej zakup – sklep nie ma obowiązku realizacji zamówienia.

Co jednak w sytuacji, kiedy wspomnianego zapisu w regulaminie eSklepu nie ma, a na stronie pojawił się błąd cenowy?

W tym przypadku należy powołać się na wadę oświadczenia woli – na podstawie zapisów znajdujących się w Kodeksie Cywilnym. Z możliwości tej sklep internetowy może skorzystać w sytuacji, kiedy zamówienie produktu z zaniżoną ceną zostało potwierdzone przez pracownika, a więc z punktu widzenia prawa strony zostały połączone umową sprzedaży, z której należy się wywiązać.

Sprzedawca może wtedy przesłać do klienta pismo, w którym zostanie on poinformowany, że eSklep uchyla się od realizacji oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu. Istotne jest, aby w dokumencie tym znalazła się informacja o tym, że „obniżona” cena nie wynika z promocji organizowanej przez sklep, a jest skutkiem niedopatrzenia. W treści warto też zmieścić informację o tym, że klient świadomie wykorzystał błąd znajdujący się na stronie, ponieważ cena znacząco odbiegała od wartości rynkowej danego produktu.

 

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *