Czarny Piątek – lub Black Friday – przypada zawsze w ostatni piątek listopada. Z tej okazji wiele sklepów (działających stacjonarnie jak i w sieci) organizuje dla swoich klientów liczne promocje. Wspominaliśmy niedawno, że pojęcie Czarnego Piątku jest obce większości konsumentów, jednak jak się okazuje – inne badanie przynosi zupełnie inne dane

 

Znajomość Black Friday

Wyniki ankiety PAYBACK Opinion Poll pokazują, że z pojęciem Czarnego Piątku jest zaznajomiona większość respondentów – aż 78%! Ankietowani wiedzą też, kiedy to święto się odbywa (57% osób wskazało poprawną datę), jednak w rzeczywistości jedynie 29% konsumentów biorących udział w badaniu skorzystało z okazji, które oferują w tym czasie sklepy.

Osoby, które skorzystały z „czarnopiątkowych” rabatów i promocji wskazały, że najczęściej nabywały w tym czasie prezenty na zbliżające się święta (65%) oraz czekały właśnie na ten dzień, aby zdobyć upatrzone produkty w niższej cenie.

Pozostali klienci raczej przypadkowo trafiali na obniżki z okazji Czarnego Piątku i jeśli akurat przeceniony został interesujący ich towar – decydowali się na zakup. Jedynie 14% ankietowanych wskazało, że z zakupem interesujących ich produktów czekają właśnie na Black Friday, licząc na sporą promocję.

 

Ile wydamy podczas Black Friday?

Z badania można też wywnioskować, jakie produkty najchętniej są kupowane podczas święta promocji. Najwięcej, bo aż 64% ankietowanych planuje zdobyć w promocyjnej cenie buty lub odzież, w dalszej kolejności jest to elektronika (37%) i kosmetyki (36%). W sumie na zakupy z okazji Czarnego Piątku Polacy planują wydać od 100 do 300 złotych (taką odpowiedź wybrało 37% ankietowanych), mniejszy odsetek respondentów wyda do 500 zł, a jeszcze mniejszy – większą kwotę.

 

Cyber Monday czy Black Friday?

Oprócz Czarnego Piątku odbywa się także Cyber Monday, czyli odpowiednik święta wyprzedaży w sklepach internetowych. Pojęcie to jest znane niewielkiej liczbie respondentów – ponad 80% ankietowanych nie wie kiedy ten dzień jest obchodzony, a jedynie 5% zrobiło z jego okazji zakupy w promocyjnej cenie. W tym roku Cyber Monday obchodzić będzie jeszcze mnie konsumentów – tylko 4%.

Warto przy okazji wspomnieć, że w Czarny Piątek 15% ankietowanych robi zakupy wyłącznie w sklepach stacjonarnych, natomiast w eSklepach – 12%. Reszta szuka okazji w obu tych miejscach, korzystając w szczególności z laptopa (53%), a dopiero później z urządzeń mobilnych.

 

Dzień jak każdy inny czy okazja na tanie zakupy?

Badanie przeprowadzone przez PAYBACK potwierdza także to, o czym wspominaliśmy w poprzednim artykule – co prawda dla 58% ankietowanych Black Friday jest okazją do zaoszczędzenia sporej kwoty, to jednak dla 15% badanych jest to jedynie chwyt marketingowy, a oferowane promocje wcale nie są tak atrakcyjne.

Dla większości o wiele lepszym sposobem na „sprytne zakupy” jest bowiem skorzystanie między innymi z programów lojalnościowych oferowanych przez sklepy, serwisów gromadzących kody rabatowe czy porównywarek cenowych.

Dla klientów sklepów internetowych o wiele lepszym sposobem na zaoszczędzenie jest Dzień Darmowej Dostawy – w tym czasie zakupów dokonuje 16% ankietowanych, a 45% czeka za zakup właśnie do tego dnia, aby nie musieć ponosić kosztów wysyłki.

 

2 odpowiedzi

  1. Ciekawe zestawienie, chociaż podejrzewam, że z promocji skorzystało więcej procent osób. Po prostu konsumenci są często nieświadomi tego jaka to okazja. Widzą atrakcyjną ofertę, promocję, ograniczenie czasowe i impulsywnie dokonują zakupów nie zastanawiając się czy to Black Friday czy nie. Nie mniej jednak cieszy fakt, że coraz więcej osób dokonuje wyboru świadomie i czeka na ten moment aby w atrakcyjnych cenach dokonać zakupu czegoś czego potrzebują 🙂

  2. Myślę, że ilość kupujących będzie się zwiększała w najbliższych latach. Jeszcze niedawno mało kto słyszał o Black Friday, z kolei Cyber Monday było zupełnie nieznanym pojęciem. Obecnie można zauważyć, że coraz więcej osób czeka na Black Friday, zwiększa się także ilość sklepów sprzedających w ten dzień produkty w promocyjnych cenach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *