Zgodnie z badaniami, niemal 40% osób w Polsce jest zapisanych do różnego rodzaju programów lojalnościowych. Są one oferowane w wielu sklepach internetowych, jednak przynoszą korzyści – w postaci zniżek, punktów i darmowych nagród – jedynie klientom? Okazuje się, że wdrożenie takiego programu to także szereg zalet dla eSklepu – jakich?
Czym jest program lojalnościowy?
Jest to strategia marketingowa, skupiona na nawiązywaniu relacji z klientem sklepu – zarówno stacjonarnego jak i internetowego. Charakterystyczną cechą niemal każdego programu lojalnościowego jest nagradzanie klientów za dokonywanie zakupów, zwykle w formie punktów zbieranych na specjalnych kartach lub – w przypadku eSklepów – zapisywanych na koncie użytkownika. Punkty te pozwalają na przykład na obniżenie ceny produktów podczas kolejnych zakupów lub otrzymanie specjalnej nagrody.
Zalety programów lojalnościowych
Wydawać by się mogło, że przystępując do programu lojalnościowego, korzyści czerpie jedynie klient – gdyż może w przyszłości znacznie obniżyć koszt kolejnych zakupów. Jakie korzyści przynoszą takie programy dla sklepów internetowych?
Więcej powracających klientów
Wynika to bezpośrednio z definicji programu lojalnościowego – klient jest nagradzany za każdy dokonany zakup, zatem zachęca go to do kupowania częściej, aby uzbierać wymaganą liczbę punktów, gwarantującą odbiór nagrody w postaci atrakcyjnej zniżki lub darmowego przedmiotu.
Potwierdzają to wyniki badania – wspomnianego na początku tekstu – przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia. Zgodnie z nim, po przystąpieniu do programu lojalnościowego, większość klientów zmieniła swoje nawyki zakupowe, objawiające się zwiększoną liczbą dokonanych transakcji w danym sklepie:
Większe zaangażowanie klientów
Punkty w programach lojalnościowych mogą być zbierane nie tylko za dokonywanie zakupów, ale również za inne aktywności wykonywane przez klientów sklepu internetowego – zapis na newsletter, uzupełnienie profilu o dodatkowe dane, napisanie komentarza lub recenzji, polecenie produktu znajomym czy polubienie fanpage’a sklepu.
Firma zyskuje dzięki temu nie tylko więcej informacji o samym kliencie, ale także niemal darmową reklamę (np. w mediach społecznościowych), treści generowane przez samych użytkowników (oprócz komentarzy mogą to być np. zdjęcia opatrzone odpowiednim hashtagiem) i nowych klientów z poleceń.
Większa średnia wartość zamówienia
Warunkiem otrzymania odpowiedniej liczny punktów może być np. konkretna wartość zamówienia, co zachęca klientów do kupowania więcej za jednym razem. Program lojalnościowy to dla sklepu internetowego nie tylko szansa na zwiększenie liczby zamówień, ale także możliwość wykorzystania w pełni strategii cross- i up-sellingu, czyli sprzedaży dodatkowej.
Mniejszy koszt pozyskania nowych klientów
Zdobywanie nowych klientów sklepu internetowego nie tylko pochłania wiele pracy, ale również jest bardziej kosztowne, niż utrzymanie obecnych. Za pomocą programów lojalnościowych nie tylko można nakłaniać użytkowników do „związania” się z danym eSklepem, ale też – o czym wspominaliśmy wcześniej – łatwiej jest za jego pomocą pozyskać nowych klientów, np. poprzez polecenia, nagradzane punktami.
Większa konwersja w sklepie internetowym
Konwersją nazywamy sytuację, w której osoba odwiedzająca stronę (nie tylko sklepu) dokonuje na niej czynność, na której najbardziej nam zależy – od zapisania się na newsletter po właśnie dokonanie zakupu.
Wyświetlając przy produktach lub w widocznym miejscu witryny informacje o programie lojalnościowym lub o tym ile punktów można zdobyć za dokonanie zakupu, zwiększa się szansa na o wiele większy wskaźnik konwersji.
Idealny program lojalnościowy w sklepie internetowym
Jak zatem widać, wdrożenie programu dla najbardziej zaangażowanych i lojalnych klientów w sklepie to szereg korzyści dla oby stron. Warto jednak pamiętać, że samo uruchomienie programu to dopiero początek.
Aby przyniósł on jak największe efekty, musi on być przemyślany i stanowić atrakcyjną ofertę dla klientów. Program nie może być również zbyt skomplikowany, tak aby nie odstraszył jego potencjalnych uczestników. Bardzo często są one także połączone w taki sposób, że korzystanie z nich jest możliwe zarówno w sklepach stacjonarnych oraz na stronach internetowych sklepów.
Programy lojalnościowe to już przeżytek – ludzie nie chcą korzystać z osobnych programów dla różnych małych sklepików. Nawet kombajn typu Payback coraz gorzej sobie radzi. Wyjątkiem są duże sieci typy Biedronka (i jej świeżaki) i stacje paliw.
Ludzie oczekują zniżek tu i teraz – stąd rosnąca popularność stron z kodami rabatowymi, kuponami itd.
Nie mieszałbym też programu lojalnościowego z programem partnerskim – dwie, zupełnie różne kwestie. Do tego warto zaznaczyć, że małym sklepom nie za bardzo opłaca się budowanie własnego PP – lepiej skorzystać z sieci afiliacyjnej (większy zasięg, niższe koszty na starcie)